Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 18 jan 2019 14:50

Bilbranschen kritisk mot regeringens säljstopp

Förslaget skulle innebära att försäljning av nya bensin- och dieselbilar skulle förbjudas från 2030.

Förslaget skulle innebära att försäljning av nya bensin- och dieselbilar skulle förbjudas från 2030.

1/2

Foto: Shutterstock

Branschorganisationen Bil Swedens vd Mattias Bergman.

Branschorganisationen Bil Swedens vd Mattias Bergman.

2/2

Foto: David Thunander

Den tillträdande regeringen har kommit överens om ett förbud mot att sälja nya bensin- och dieselbilar från 2030. Men det möter kritik från bilbranschen.

– Titta på Norge. De kommer att ha en fossilfri fordonsflotta innan 2030, men inte genom förbud utan genom rätt styrmedel, säger Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Bil Sweden.

Sedan förra sommaren finns bonus-malus på plats, ett styrmedel som gör miljövänliga bilar billigare samtidigt som bilar som släpper ut mycket blir dyrare. Men enligt den tillträdande regeringen är det inte tillräckligt, utan de har alltså föreslagit ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från 2030.

– Som förslaget ser ut i dag finns det många frågetecken. Är det utsläppen eller förbränningsmotorn man är ute efter? Vi från branschens sida vill ha en dialog med nya regeringen så att det här genomförs på rätt sätt, säger Mattias Bergman.

Han är kritisk mot tankar på förbud, och hänvisar till vårat västra grannland.

– Jag tycker att man borde titta på Norge, som kommer att ha en fossilfri fordonsflotta innan 2030. Det lyckas de inte med genom förbud utan genom rätt styrmedel. Det viktigaste är att vi arbetar tillsammans för att få ner utsläppen och inte jagar olika förbud och böter. Frågan är helt enkelt vad man vinner med ett förbud, säger han.

Inte klart om förbudet omfattar biogas, etanol och HVO

I Norge var nästan en tredjedel av alla nya bilar som såldes 2018 rena elbilar. I Sverige var motsvarande siffra två procent.

– Vi har en prognos som visar att 25 procent av all nybilsförsäljning 2021 kommer att vara antingen laddhybrider eller rena elbilar. Vi närmar oss någon form av brytpunkt, säger Mattias Bergman.

Huruvida biogas-, och etanolbilar, som också går att tanka med bensin, och dieselbilar som körs på förnybar HVO kommer att omfattas av förbudet är i skrivande stund inte klart. Det blir viktiga frågor för bilbranschen framöver.

– Vi kommer inte att kunna nå alla våra transportbehov bara genom elektrifiering. Är målet att få ner klimateffekten måste vi använda alla förnybara resurser, som HVO, biogas och etanol, säger Mattias Bergman.

En utredning, bland annat om vilka bilar som ska omfattas av förbudet, ska tillsättas när en ny regering tillträtt. Enligt Mattias Bergman är det viktigt att utredningen görs grundligt.

– Industrin arbetar redan med en omställning mot renare fordon. Gör man den här omställningen på rätt sätt kommer den att få positiv effekt på samhället. Gör man det fel kommer den i stället få en negativ effekt, säger han.

LÄS MER: SD sågar dieselförbudet: ”Blir väldigt dyrt att ha bil”