Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 16 aug 2018 12:33

Beskedet från Alliansen: Inga miljözoner 2020

Så här ser miljözonerna ut i Hamburg i Tyskland.

Så här ser miljözonerna ut i Hamburg i Tyskland.

1/4

Foto: DANIEL BOCKWOLDT / AP TT NYHETSBYRÅN

Alliansen är tydlig med att de inte vill se några miljözoner 2020.

Alliansen är tydlig med att de inte vill se några miljözoner 2020.

2/4

Foto: Centerpartiet

Aktivister demonstrerar för dieselförbud.

Aktivister demonstrerar för dieselförbud.

3/4

Foto: JENS MEYER / AP TT NYHETSBYRÅN

Alliansföreträdarna i Stockholm presenterade sin syn på miljözonerna.

Alliansföreträdarna i Stockholm presenterade sin syn på miljözonerna.

4/4

Foto: Henning Eklund

En av valets viktigaste frågor för landets bilägare är den om miljözoner. 

Ska den som äger en dieselbil hindras från att köra i vissa delar av våra städer?

Nu har alliansen i Stockholm bekänt färg i frågan.

– Vi är väldigt tydliga med att Stockholm inte kommer stängas av för dieselbilar 2020. Men om det krävs är vi efter det beredda att införa miljözoner på vissa gator, säger Karin Ernlund, gruppledare för Centerpartiet i Stockholm.

Frågan om miljözoner, i praktiken ett dieselförbud i vissa delar av våra städer, har haft många turer fram och tillbaka. I våras gav regeringen klartecken för kommunerna att besluta att införa miljözoner från 2020. 

I Stockholm var ett beslut om miljözoner på gång, men efter att en utredning visat att utsläppsmålen kommer att nås utan miljözonernas införande är inget beslut på gång inom en snar framtid. Det kan tyckas vara en lokal fråga för Stockholmare – men ett förbud där skulle få ringar på vattnet och sänka värdet på dieselbilar.

När alliansen i Stockholm i dag presenterade sitt valmanifest var frågan om miljözonerna därför viktig. Och beskedet är relativt tydligt – det blir inga zoner från 2020.

– Det viktigaste beskedet vi kan lämna är att vi inte kommer stänga av för dieselbilar redan 2020. Det vore oansvarigt och inte motiverat utifrån luftkvaliteten, eller investeringarna stockholmarna har gjort i sina bilar, säger Karin Ernlund.

Men de öppnar samtidigt för att efter 2020 kunna införa miljözoner på vissa platser.

– Vi vill bekämpa dålig luft genom att titta på enskilda platser, och möjligen stänga av enskilda gator. Det skulle fungera precis som dubbdäcksförbudet gör i dag, säger Karin Ernlund.

LÄS MER: Trängsel och parkeringsbrist: Här är politikernas lösningar

Kan stänga av vissa bilar under vissa tider med ny teknik

Ernlunds allianskollega Anna König Jerlmyr, gruppledare för Moderaterna och oppositionsborgarråd, ser andra lösningar på problemet.

– I flera andra städer kan man läsa av luftkvalitén i realtid och stänga av för vissa bilar på vissa gator när det behövs, vi behöver titta på det systemet snarare än att stänga av hela staden för vissa, säger hon.

En bilist i Stockholm står i kö 15 dagar om året. Att minska köerna är alltså ett sätt att minska utsläppen, enligt Anna König Jerlmyr.

– Där är jag väldigt nöjd att vi har med förslaget om en östlig förbindelse i vårat gemensamma valmanifest. Om vi bygger den och gräver ner Centralbron får vi bort mycket av utsläppen från staden, säger hon.

Om jag bor i Stockholm och funderar på att köpa en ny bil, är en dieselbil ett bra alternativ?

– Ja, om du köper den dieselbil som släpper ut minst farliga partiklar. Men jag tycker att du ska överväga att i stället satsa på en elbil, säger Karin Ernlund.

– Jag tycker att man alltid ska sträva efter att köpa den mest miljövänliga bilen, säger Anna König Jerlmyr.

LÄS MER: M:s fräcka kampanj mot bilister: ”Körförbud”