Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 13 apr 2018 10:47

Allt om den nya bilskatten – så påverkas du och din bil

Foto: VOLVO/MONTAGE

Snart börjar de nya reglerna för fordonsskatten gälla. Omställningen påverkar alla bilar som registreras i Sverige och EU efter den 1 juli 2018.

Fordonsskatten höjs för så gott som samtliga bilar. Bensinbilar för den största höjningen medan dieselbilarna fortfarande får betala en straffskatt.

Så här fungerar den nya fordonsskatten.

I stora drag handlar den nya fordonsskatten om att regeringen vill straffbeskatta bilar som släpper ut stora mängder koldioxid. Och regeringen vill också klämma åt dieselbilarna lite extra med en speciell omräkningsfaktor.

Skattehöjningen gäller i tre år, sen blir fordonsskatten densamma som i dag. Och skattehöjningen gäller enbart nyregistrerade bilar. Bilar som registrerats före den 1 juli i år slipper skattehöjningen.

Några bilar slipper den höjda fordonsskatten, det är bilar som drivs med E85 eller fordonsgas, alltså naturgas eller biogas. De bilarna betalar samma skatt som i dag från och med det första skatteåret.

Intäkterna från skattehöjningen går bland annat till att betala bonus till de som köper en bil som släpper ut mindre än 60 gram koldioxid per kilometer. Bonusen är som mest 60 000 kronor, för bilar som inte släpper ut någon koldioxid alls, och som högst 10 000 kronor, till bilar som släpper ut 60 gram samt till gasbilarna.

LÄS ÄVEN: Dieselförbud och fordonsskatt – så vill de svenska partierna göra 

Gränsvärden i den nya fordonsskatten

Här är de gränsvärden som gäller i den nya fordonsskatten och vilken bonus eller skatt som gäller för bilarna inom gränsvärdet.

0–60 gram koldioxid/km: Bilar som ska få bonus. Bonusen går linjärt från 60 000 kronor till 10 000 kronor och från 0 till 60 gram koldioxid. 

60–95 gram koldioxid/km: Här är de bilarna som varken får höjd skatt de tre första åren eller får en bonus.

95–140 gram koldioxid/km: Här kostar varje gram koldioxid 82 kronor per år i skatt. Till den summan kommer också ett grundbelopp på 360 kronor. 

över 140 gram koldioxid/km: Här kostar varje gram koldioxid hela 107 kronor per år i skatt. Plus också grundbeloppet på 360 kronor och kostnaden utsläppen upp till 140 gram, alltså (140-95)x82=3 690 kronor.

För dieselbilar: Dieselbilar betalar alltid en extra skatt som är 13,52 kronor per gram koldioxid. En dieselbil som släpper ut 100 gram koldioxid betalar alltså ett speciellt dieselbelopp på 1 352 kronor. Dieselbilar får också ett miljötillägg på 250 kronor. Den här extraskatten och tillägget gäller alltid, och alltså även efter de tre första åren.

För laddhybrider: Laddhybrider mäts enligt körcykeln precis som andra bilar. Drivs de med bensin i kombination med el räknas de som bensinbilar i beräkningsmodellen och drivs de med el och diesel blir det beräkningsmodellen för diesel. 

Efter höjningen: Efter de tre skatteåren går fordonsskatten tillbaka till samma modell som i dag, alltså 22 kronor per gram koldioxid över en gräns på 111 gram. 

LÄS ÄVEN: 11 bilar du måste köpa nu för att undvika skattesmällen 

WLTP börjar användas fullt ut 2020

När fordonsskatten införs den 1 juli i år finns det lite olika värden för fordonets bränsleförbrukning och därmed utsläpp. I dag används den äldre körcykeln kallad NEDC för att mäta bilars förbrukning men från och med den 1 september i år ska den ersättas med den tuffare WLTP-cykeln. Det betyder att bilar kommer att få en högre förbrukningssiffra och högre utsläppsvärden efter den 1 september i år.

Men då EU planerar att behålla NEDC-värdet, eller ett framräknat värde från WLTP-cykeln, i några år till har den svenska regeringen bestämt att det är NEDC-värdet, eller motsvarande, som gäller för den svenska fordonsskatten till och med den 31 december  2019. Det blir alltså inga större förändringar i våra bilars förbrukning och utsläpp förrän den 1 januari 2020 då WLTP-värdena används fullt ut för att avgöra vilken skatt som ska betalas.

LÄS ÄVEN: Nya fordonsskatten splittrar bilköparna 

Skattehöjning på nära 13 000 kronor

Flera av våra vanligaste bilmodeller kommer att få en klart högre fordonsskatt under de tre första åren efter registrering. 

En bensindriven Volvo V90 med 154 gram koldioxid per kilometer betalar i dag enligt bilbranschföreningen Bil Sweden 1 306 kronor i fordonsskatt per år. Efter den 1 juli i år blir skatten 5 548 kronor per år för att år fyra gå tillbaka till 1 306 kronor. Det betyder en skattehöjning på drygt 4 200 kronor per år i tre år.

För en Volvo XC60 med dieselmotorn D5 och fyrhjulsdrift blir den årliga skattehöjningen 3 851 kronor till 6 675 kronor. Att dieseltillägget görs om betyder efter tre år också en skattehöjning på 400 kronor per år jämfört med i dag - varje år framöver.

LÄS ÄVEN: Nya dieselskatten – så påverkar den din familj 

Miljödiesel den stora förloraren

Skattesmällen blir också stor för den typ av dieselbilar som med dagens regler hade blivit skattebefriade i fem år men som i de nya reglerna får betala högre skatt direkt. Till exempel en Mercedes E220 diesel med utsläpp på 115 gram koldioxid per kilometer. Istället för noll kronor i skatt de första fem åren blir det nu 3 805 kronor per år i tre år plus 2 253 kronor per år under år fyra och fem. På fem år betalar den här bilägaren närmare 16 000 kronor i fordonsskatt jämfört med noll kronor med dagens regler. Volvo V90 med den lilla dieselmotorn D3 är en annan stor förlorade på det nya skattesystemet.

Skattesmällen blir än större för lätta lastbilar och husbilar. Det blir också väldigt stora effekter för de bilar som släpper ut långt mer än 140 gram koldioxid per kilometer. 107 kronor per gram koldioxid över gränsen på 140 kommer att kännas i många plånböcker efter den 1 juli i år.

LÄS ÄVEN: ”Elbilen alltid bättre än bensinbilen” enligt undersökning