Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 28 feb 2017 13:46

10 onödiga böter – så undviker du dem

Smutsig skylt, snö på taket och tomgångskörning – är det verkligen saker som ger böter?

Här varnar trafikpolischefen Tony Östh för tio regler som insnöade svenska bilister ofta glömmer.

1. Köra i fel fil

Foto: Henrik Isaksson/Ibl-Aop / HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP


Vill du köra långsamt på motorvägen men ändå ligga i mitt- eller vänsterfil?
Då bryter du mot reglerna – som säger att du måste ligga i det körfält längst till höger som är tillgängligt. Vill du undvika böter och arga blickar från dina medtrafikanter gör du bäst i att följa den här regeln.
Regeln gäller förutsatt att vägen har en hastighetsbegränsning över 70 km/h. Där hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller lägre, eller körfältspilar finns, får föraren däremot välja det lämpligaste körfältet.

Polisens kommentar:
– Vänsterfilen är ju ett omkörningsfält, sen finns det en del som ligger där och såsar. Då har man ingenting där att göra, och man riskerar att blockera vägen för någon som vill göra en omkörning. Du får inte hindra och störa trafiken. Ligger du exempelvis i 65 på 70-sträcka så saboterar du rytmen, säger Tony Östh, gruppchef för trafikutredningen i Göteborg, och fortsätter:
– Därmed inte sagt att man rapporterar. Jag hade nog stannat föraren och frågat hur hen tänkte.



2. Smutsig registreringsskylt

Foto: Polisen



I trafikförordningen står det att registreringsskyltar måste kunna avläsas.
Det tar inte mer än 20 sekunder att torka av skylten, men det kan spara dig 1 500 kronor. I år har Stockholmspolisen bötfällt flera förare på grund av att det inte gått att se registreringsnumret.

Polisens kommentar:

– De ska gå att läsa av när man ligger bakom. Men Många ger naturligtvis tusan i det här för att de ska slippa trängselskatt, det förstår vilken stolle som helst, Säger Tony Östh.



3. Varva motorn

Foto: Rukawajung / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO


Är du en av förarna som tror att det bästa sättet att värma upp bilen är att lägga i neutral växel och trycka plattan i mattan?
Då är det nog dags att tänka om. Förutom att det är dåligt för både bilen och miljön är det ett brott enligt trafikbrottslagen, vilket kan ge dagsböter.

Polisens kommentar:

– Du får inte stå där och föra ett jävla liv, för då stör du, vilket går under trafikbrottslagen. Det finns inget som hindrar den enskilde polismannen från att rapportera, eller i bästa fall säga "aja baja", säger Tony Östh.



4. Att inte släppa fram utryckningsfordon

Foto: Stefan Söderström


Här är en extremt viktig regel som alla ändå inte har förstått.
Förare är skyldiga att lämna fri väg för ett utryckningsfordon, vilket innebär att man måste flytta på sig när man ser blåljusen närma sig i backspegeln – oavsett om det kan verka krångligt.

Den som inte underlättar för utryckningsfordon riskerar böter, men framför allt: en annan människas liv kan stå på spel. Föraren har dock inte rätt att bryta mot trafikregler för att släppa fram ett utryckningsfordon.

Polisens kommentar:
– De påkallar fri väg av en anledning. Det är trafikbrottslagen som gäller, så du kan bli rapporterad om du ligger där och hindrar. Jag har aldrig sett någon bete sig så, men visst kan någon knäppgök få för sig att hindra en ambulans – vad skulle förvåna mig i dessa tider.



5. Att hålla för låg fart

Foto: Borut Trdina / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO



De flesta är medvetna om att de riskerar böter när de kör för fort. Men färre känner till att det inte heller är tillåtet att köra för långsamt. Reglerna säger att körningen måste anpassas så att man inte stör andra i onödan. Tro det eller ej: det finns svenskar som fått böter för att de kört för sakta.

Skulle man bli rapporterad är det upp till en åklagare att ta fallet vidare.

Polisens kommentar:

– Du får inte köra för sakta. Det är ett brott enligt trafikbrottslagen, du får inte hindra och störa trafiken. Då är det en åklagare som tar ställning till vad som ska ske, säger Tony Östh.



6. Tomgångskörning

Foto: Rasulovs / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO


Många startar bilen och låter den stå på tomgång medan de borstar snö eller skrapar rutor. Det finns tydliga regler för hur länge bilen får stå. Hur länge man får stå skiljer sig beroende på var man befinner sig – i Stockholm och flera andra storstäder är det en minut som gäller.
Saken utreds av allmän åklagare och kan ge böter.

Polisens kommentar:

– Det finns regler för i varje kommun hur länge du får stå på tomgång. Snittet för vad som är tillåtet är mellan 1-2 minuter. Det finns en tanke bakom det, du ska inte stå där och spy ut avgaser. Men om du står på tomgång och väntar på din fru, visst kan du bli rapporterad för det, men jag har aldrig hört om någon som blivit det, säger Tony Östh.



7. Smutsiga lyktor

Foto: Nubumbim / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO


Det är inte bara rutor som måste hållas fria från smuts, is och snö. Även bilens fram- och baklyktor måste hållas rena. Annars kan det bli böter. Anledningen är att ljuset helt enkelt inte syns lika bra om glaset täcks av smuts.

Men i realiteten är risken att bli rapporterad mycket liten.

Polisens kommentar:

– Jag har faktiskt aldrig hört om någon som blivit bötfälld för smutsiga lyktor, säger Tony Östh.



8. Dubbdäck på släpet

Foto: Middelveld / GETTY IMAGES ISTOCK UNRELEASED


Om du tänker dra ett släp eller en husvagn räcker det inte med att vinterrusta bilen. Om en bil är utrustad med dubbdäck säger nämligen reglerna att även ditt släpfordon måste ha dubbdäck.

Polisens kommentar:

– Har bilen dubbdäck ska släpet också ha det, säger Tony Östh.



9. Snö på biltaket eller motorhuven

Foto: Diephosi / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO


Snö på taket eller motorhuven har en tendens att falla av när du åker i väg. Det riskerar att förstöra sikten för dig eller någon bakomvarande förare, och är därför inte tillåtet.

Det är upp till polisen på plats att bedöma om ett brott har begåtts. Om så är fallet går det under trafikbrottslagen, vilket innebär att en åklagare bedömer om det ska gå vidare till domstol där dagsböter kan delas ut.

Polisens kommentar:
– Att bli bötfälld för att det bara ligger snö där är osannolikt. Men du har ansvar för att det inte far i väg och stör andra förare. Det är samma sak som om en lastbil har is på kapuschongen där bak – far det i väg och träffar någon annan kan det bli vårdslöshet i trafik så det står härliga till, säger Tony Östh.


10. Översnöade trafikskyltar

Foto: Zwilling330 / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO



Fartöverträdelser där föraren hävdat att den tillåtna hastigheten inte gått att se har varit uppe i rätten ett antal gånger. Domstolarna har dömt olika från fall till fall, beroende på om överträdelsen uppfattats som uppsåtlig eller inte.

Men som tumregel gäller en hastighetsskylt även om den är översnöad.

Polisens kommentar:

– Skylten gäller, men jag har svårt att tro att en polis rapporterar något om det visar sig att skylten är helt översnöad. Som trafikant ska man få en sportslig chans att följa reglerna, det kan exempelvis komma en turist som inte har någon aning om att det sitter en skylt där. Det är upp till gemene polisman, säger Tony Östh.