Toyota RAV 4 Hybrid biltest – vi sätter betyg

1. Motor 

Foto: David Jakobsson

Toyota kan det här med att bygga hybridsystem. Och just det här har lånats från Lexus NX. Den fyrcylindriga bensinmotorn gör tillsammans med det två elmotorerna ett bra jobb. Totaleffekten anges till 197 hästar, vilket räcker gott och väl.



2. Körupplevelse 

Foto: David Jakobsson

Att köra en Toyota RAV4 Hybrid är en anonym upplevelse – på gott och ont. Man har inte roligt bakom den här ratten, men å andra sidan bjuds man på en avslappnad körupplevelse. Bra vägegenskaper med en trygg understyrning.



3. Utrustning 

I grundnivån, som är Active för hybriden, ingår en hel del utrustning. Här finns till exempel adaptiv farthållare, automatisk klimatanläggning, multimediasystem360-graderskamera och elektrisk baklucka. Prisvärda tillvalspaket.




4. Komfort 

Foto: David Jakobsson

Man reser jättebra i nya Toyota RAV4 Hybrid. Stolarna bjuder på bra stöd och det finns massor av plats i baksätet. Dessutom sitter man högt med bra överblick. Fjädringen funkar fint även när vi stressar bilen på lite sämre underlag. 



5. Miljö 

Bränsleförbruknignen anges till 5,0 liter per tio mils blandad körning. Siffran för CO2-utsläpp är 117 gram per kilometer. Det är bra för en så här stor bil. Efter vår provkörning – som stundtals var hård – visar färddatorn ett snitt på 7,3 liter.



6. Säkerhet 

Foto: David Jakobsson

RAV4 klarade fem stjärnor i Euro Ncap när den testades 2013, och Toyota har spottat upp sig lite till sen dess. Nu är ett aktivt krockskyddssystem med autobroms och fotgängardetektion och filkörningsassistent standard. Dödavinkelvarnare tillval.



7. Design 

Jag tycker att RAV4 är snygg. Och de små uppdateringar i designen som nu görs på modellen lyfter utseendet ytterligare. Bilen ser elegant ut, samtidigt som den nya fronten och de nya bakljusen gör den lite sportigare. 



8. Interiör 

Det här är kanske inte bilvärldens mest fantasifulla interiör – men den är både snygg och praktisk. Och i samband med uppdateringen har flera detaljer bytts ut för att göra helhetskänslan lite lyxigare. Och det är lätt att trivas i RAV4 nu.



9. Ekonomi 

Foto: David Jakobsson

Det finns betydligt billigare suvar i den här storleksklassen – men med tanke på att detta är en rätt välutrustad hybridbil måste man säga att grundpriset 324 900 kronor är rätt bra. Många bilar lär säljas som tjänstebilar då det är under 7,5 basbelopp.




10. Lasta 

Foto: David Jakobsson

RAV4 är riktigt lättlastad och sväljer enligt Toyota 547 liter. Fäller man baksätet och lastar upp till taket kan man klämma in 1 746 liter. Notera att hybriden får dra släp på upp till 1 650 kilo.  Det är tillräckligt för många normalstora husvagnar.


Annons: