Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Tjänstebilar

Publicerad 17 sep 2015 12:41

VW Tiguan GTE kan bli tjänstebilsfavorit

Volkswagen Tiguan GTE presenteras på bilsalongen i Frankfurt. Här i konceptversion med solcellstak – men vi gissar att en produktionsbil kommer mycket snart.

Volkswagen Tiguan GTE presenteras på bilsalongen i Frankfurt. Här i konceptversion med solcellstak – men vi gissar att en produktionsbil kommer mycket snart.

1/4

Foto: Jens Meyer

Nya Tiguan GTE

Nya Tiguan GTE

2/4

Foto: VW

Nya Tiguan GTE

Nya Tiguan GTE

3/4

Foto: VW

Nya Tiguan GTE

Nya Tiguan GTE

4/4

Foto: VW

FRANKFURT. Volkswagen har inte bara visat upp en ny fräsch generation av sin lilla suv Tiguan.

De har också plockat fram en konceptversion av bilen som plug-in hybrid.

Och det är nu som det blir intressant på riktigt.

Den nya generationen av Tiguan är efterlängtad. Den lilla Folka-suven har sålts i drygt 2,6 miljoner exemplar, men har som modell hunnit bli lite till åren.

Nya Tiguan är den första suven från Volkswagen som byggs på den modulära MQB-plattformen, en plattform som ligger till grund för ett stort antal modeller inom koncernen.

I samband med att nya Tiguan presenterades passade den tyska tillverkaren på att visa upp en konceptversion av GTE.

Det handlar alltså om en laddhybrid med en 1,4 liter stor bensinmotor som kombineras med en elmotor och ett litiumjonbatteri med en kapacitet på 13,0 kWh.

LÄS MER: Vi kör nya laddhybriden Passat GTE – blir var tredje såld Passat i Sverige

Riktigt låg förbrukning

Enligt körcykeln som kallas NEDC ligger den genomsnittliga förbrukningen på 1,9 l per tio mils blandad körning, vilket motsvarar ett utsläpp på 42 gram CO2 per kilometer.

Den teoretiska räckvidden på ren eldrift uppges till 50 kilometer. Men den utsläppsfria körningen kan förlängas avsevärt tack vare en solcellsmodul som Volkswagen integrerad i taket.

Under idealiska förhållanden kan denna modul kunna suga åt sig tillräckligt med energi för en teoretisk räckvidd på upp till 100 kilometer på ren eldrift. Dessutom är taket riktigt snyggt och det glimmar inne på bilsalongen i Frankfurt.

Vi gissar att den kommer snart

Konceptbilen, som bortsett från det tuffa taket egentligen inte verkar vara något annat än en förseriebil, är framhjulsdriven och det är en turboladdad bensinmotor på 1,4 liter som tillsammans med en elmotor driver bilen.

Växellådan är en specialbyggd sexväxlad dubbelkopplingslåda med elmotorn integrerad i växellådshuset.

Tiguan GTE kan precis som Golf GTE och Passat GTE köras i fyra olika lägen.

Här kan man med en knapptryckning välja mellan ”E-Mode” för eldrift, ”Hybrid” för hybriddrift, ”Battery Charge” om man vill låta förbränningsmotorn ladda batteriet och ”GTE” som man väljer när man vill ha så roligt som möjligt. I det här läget får föraren tillgång till hydbridsystemets fulla potential på 218 hästkrafter och kan accelerera från 0 till 100 km/h på pigga 8,1 sekunder.

Det finns inget sagt om när en Tiguan GTE kan vara i produktion. Vi gissar dock att den kommer – och att den kommer ganska snart.