Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Tjänstebilar

Publicerad 2 jun 2016 12:42

"Tjänstebilar kan bli onödigt dyra"

V70, Passat och Mondeo.

V70, Passat och Mondeo.

1/3

Foto: David Jakobsson

Malin Malm.

Malin Malm.

2/3

Foto: ROBERT ELDRIM, MEDLJUS

V70 har varit den stora tjänstebilsfavoriten.

V70 har varit den stora tjänstebilsfavoriten.

3/3

Foto: David Jakobsson

Den svenska marknaden för tjänstebilar står inför förändringar.

Det tror Malin Malm, försäljningsdirektör för Arval, som nu etablerar sig i Sverige.

Bland annat finns det många som tycker att systemet med prisbasbelopp förlegat.

– Det finns en risk att man får in bilar som är onödigt dyra, säger hon.

Det finns två dominerande former av leasing – operationell och finansiell. Och skillnaderna handlar i grunden om vem som äger bilen och därmed också får hantera riskerna med restvärdet när leasingperioden avslutas och bilen ska säljas. I operationell leasing är det leasingföretaget som äger bilen, i finansiell leasing är det företaget som använder bilarna som står som ägare.

LISTA: Årets 10 bästa tjänstebilar

Annorlunda i Sverige

Den svenska marknaden för tjänstebilar ser på flera sätt annorlunda ut jämfört med övriga Europa. Här står den operationella leasingen än så länge för blygsam del av marknaden.

– Sverige särskiljer sig rätt mycket. Basen för tjänstebilar är finansiell leasing här, den operationella står bara för cirka 15 procent. I Europa är den operationella leasingen dominerande, säger Malin Malm som är försäljningsdirektör för Arval.

Sverige sticker också ut på andra sätt, inte minst när det gäller vilka fordon som väljs.

– Ja, det handlar också om vilken typ av bilar företagen väljer. Svenska tjänstebilsförare väljer ofta större bilar och säkerhetsaspekten är viktigare.

Prisbasbelopp

Arval, som köpt GE Capital Fleet Services i Europa etablerar sig nu på den svenska marknaden. Och här är det full fokus på operationell leasing.

– Vi försöker hjälpa företag att få en bra bilpolicy, att se till helheten och inte bara stirra sig blinda på inköpspriset. Många jobbar fortfarande med prisbasbelopp, vilket inte alltid är optimalt. Ser man bara till inköpspriset finns en risk att man får in bilar som är onödigt dyra att serva och reparera och som kan ha ett dåligt andrahandsvärde, säger Malin Malm.

Enligt Malm tror många att operationell leasing innebär ökade kostnader jämfört med finansiell leasing. Men hon hävdar att det i många fall kan bli billigare.

– En vanlig missuppfattning är att det kostar mer att ta in hjälp för hantering av tjänstebilar när det egentligen är tvärt om. Den totala kostnaden för bilparken minskar för våra kunder och de sparar dessutom tid. Kunderna får en fast månadskostnad där allt ingår. Kunden slipper administrationen kring tjänstebilarna och behöver inte hantera underhåll, service och reparationer. Med operationell slipper de också riskerna med bilarnas restvärden, säger hon.

Komplicerad hantering

Hanteringen av tjänstebilar har också blivit mer komplicerad för företagen. Och det handlar bland annat om hur vagnparken förändras.

– Tittar man tillbaka 15 år var Volvo och Saab helt dominerande i Sverige, det fanns inte så stora variationer. I dag ser det annorlunda ut och företag kan behöva hjälp med att välja de optimala bilarna som passar just det företaget, säger Malm.

Dags att byta bil? Se vad du kan få för din nuvarande bil här

Relaterat