Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Tjänstebilar

Publicerad 13 maj 2016 12:12

Tjänstebil i toppklass – Mercedes E-klass

Komforten, som alltid varit högt prioriterad hos Mercedes, är till exempel lysande. Bilen jag kör är utrustad med vanliga stålfjädrar – men går som en dröm.

Komforten, som alltid varit högt prioriterad hos Mercedes, är till exempel lysande. Bilen jag kör är utrustad med vanliga stålfjädrar – men går som en dröm.

1/2

Foto: James Holm

Mercedes E-klass

Mercedes E-klass

2/2

Foto: Mercedes

Elegans, komfort, ny teknik – och en inredning to die for.

Mercedes räknar med att nya E-Klass kommer att göra succé som tjänstebil.

Och med sin Fleet Edition talar mycket för att de har rätt.

Jag har provkört E-Klass på svenska vägar. Och gillar den skarpt.

Mercedes E-Klass har länge varit en riktigt viktig modell för den tyska biltillverkaren. Det handlar inte bara om att de sålt mycket av modellen, utan också om att det är i E-Klass man många gånger valt att introducera ny teknik. Och här i bilen som på Mercedesspråk kallas W213 finns många nyheter.

En av de viktigaste för tjänstebilar är den nya dieselmotorn. Mercedes sägs ha investerat motsvarande 25 miljarder på att utveckla den, en minst sagt tydlig signal om att man tror att bränslet fortfarande har framtiden för sig. Och motorn i den E220 d som vi nu kör är riktigt bra. 195 hästkrafter och 400 Newtonmeter får bilen E-Klass att upplevas som lätt och riktigt pigg. Samtidigt är bränsleförbrukningen bra, angiven förbrukning är 3,9 liter per tio mils blandad körning. När jag puttrar fram på E4 i lugn takt hamnar någonstans kring 0,4 liter per mil.

BETYG+BILDER: Så bra är E-klass i 10 kategorier

Drive Pilot upp till 210 km/h

En annan spännande nyhet att modellen nu finns med Drive Pilot, en funktion som gör bilen självkörande i vissa situationer. Drive Pilot kan hålla kurs och avstånd till bilen framför i farter upp till 210 km/h. Den adaptiva farthållaren kan också ställas in så att bilen själv anpassar hastigheten efter rådande hastighetsbegränsningar.

Här finns också en fjärrstyrd parkeringsassistent som kallas Remote Parking Pilot som kan manövrera bilen in och ut från ett garage eller parkeringsruta utan att föraren behöver sitta i bilen. Processen övervakas från utsidan och kontrolleras med en smartphone.

Trots alla nymodigheter hos E-Klass finns fortfarande modellens kärnvärden kvar. Komforten, som alltid varit högt prioriterad hos Mercedes, är till exempel lysande. Bilen jag kör är utrustad med vanliga stålfjädrar – men går som en dröm. Och trots att vi utsätter den för grovt underlag går bilen tyst. Utrymmena i bilen är bra – och stolarna är fantastiska, kanske bäst i klassen. Inredningen håller också mycket hög nivå.

BETYG+BILDER: Så bra är E-klass i 10 kategorier

Kombi – och ”terrängmodell” kommer

Nu till en början finns Mercedes E-Klass bara som sedan, det brukar alltid dröja lite innan Mercedes släpper kombiversionerna. Det kommer också en terrängmodell av E-Klass som kan bli en tuff konkurrent till Audi A6 Allroad och Volvo V90 Cross Country.

Sedanen, som alltså går att ta ut som tjänstebil redan nu som dieseln E 220 d och bensinaren E 200. Nettoprissatta Fleet Edition kostar från 354 000 kronor. Här ingår en hel del utrustning, till exempel bromsassistent med autobroms, trötthetsvarnare, farthållare och tvåzons klimatanläggning. Automatlådan är dock tillval. Förmånsvärdet beräknas från 2 271 kronor per månad netto vid 50 procent marginalskatt.

Dags att byta bil? Se vad du kan få för din nuvarande bil här