En av världens minsta bilar håller på att bli fullvuxen. Smarts nya modell forfour tar klivet upp från två- till fyrsitsig - och utsätter sig därmed för tuffare konkurrens! För så här är det ju - när minimala Smartbilen kom var den just en smart, mycket liten bil för stadsmänniskan som på sin höjd hade en medpassagare. Att Smart nu väljer att göra bilen längre, större och rymligare invändigt genom olika finurliga och flexibla inredningslösningar är naturligtvis bra. Men småbilsklassen är ett veritabelt getingbo och där ligger Smart illa till prismässigt.
Hög kvalitet
Å andra sidan har bilen uppenbara förtjänster. Den förmedlar en hög kvalitetskänsla (Smart är ett Mercedesbarn), är extremt lättkörd, har ett mycket distinkt uppförande på vägen och är riktigt kul att köra. I vanlig stadstrafik hänger den lekande lätt med - på landsväg hyggligt. Den korta hjulbasen kan dock ge en lite stötig gång på sämre underlag. Det går att få forfour med fem olika motoralternativ, från en liten 3-cylindrig upp till värstingfyran på 109 hästar. Det finns även ett par dieselalternativ, båda 3-cylindriga. Samtliga är behagligt bränslesnåla.
Får plats med tv
Inredningen är prydlig och mycket genomtänkt. Fem dörrar är standard, baksätet kan lätt fällas och dessutom flyttas fram 15 centimeter, vilket ökar lastmöjligheterna längst bak. Bakdörren kan öppnas på vid gavel - det går att lyfta in en modern tv med emballage utan större problem... Baksätet kan också beställas tresitsigt. Men då blir det inte särskilt bekvämt för stackarn i mitten. Annars är de lätt justerbara och flyttbara stolarna ganska bekväma, även om man i början upplever dem som hårda. Instrumenteringen är sobert enkel. I vårt testexemplar två runda ljusa klockor för fart och varv. I år räknar Smart med att sälja 650-700 bilar i Sverige. Den smarte väljer nog forfour framför den mindre fortwo-modellen. Smart fourever, kanske?
BILTEST
Smart forfour 1,1/1,5
PRIS............129 900/149 900 kr KATEGORI........................... Småbil GARANTIER: Två år nybil, två år assistans, tolv år rost. SÄKERHET: Trepunktsbälte och nackskydd på samtliga platser. ABS-bromsar, nödbromsförstärkare, antisladd (ESP) och Tridion krocksäkerhetscell. Krockkuddar fram. BRÄNSLEFÖRBRUKNING: 5,5/6,1 liter per 10 mil blandad körning. TANKRYMD: 47 liter. MOTOR: 3-cylindrig, 4 ventiler/cyl, 1 124 cc/4-cylindrig, 1 499 cc. VÄXELLÅDA: 5-växlad manuell. Som tillval 6-växlad låda, softoch, som kan växlas manuellt med golvspak, med paddlar på ratten eller automatiskt. Softouchlådan har även ett särskilt krypköringsprogram. EFFEKT: 75 hk/109 hk. VRIDMOMENT: 100 Nm vid 3 500 rpm/145 Nm vid 4 000 rpm. PRESTANDA: 0-100 kmh 13,4 sekunder/9,8 sekunder, toppfart 165/190 kmh. LÄNGDxBREDDxHÖJD: 3 752 x 1 684 x 1 450 mm. AXELAVSTÅND: 2 500 mm. TJÄNSTEVIKT: 965 kg. TOTALVIKT: 1 450 kg. SLÄPVAGNSVIKT: Uppgift saknas BAGAGEUTRYMME: 268-910 liter.
Ekonomi
Högt pris för en mycket liten bil.
Körglädje
Rätt pigg i stan - på landet blir det segare.
Komfort
Liten och ombonad, bra stolar och smarta inredningslösningar. Men stötig.
Säkerhet
Gediget säkerhetstänkande - släktskapet med Mercedes märks.
Bilkänsla
Hög kvalitetskänsla.