Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Renault Laguna

TOULOSE. Renault tar klivet upp - med hjälp av avancerad teknologi. 

Nya Laguna är en oförblommerad attack på betydligt dyrare prestigebilar.

Och den görs genom att erbjuda teknik som tidigare var förbehållen enbart dyra lyxbilar.  Nya Laguna har, för att börja i någon ände, exempelvis ingen nyckel.  Bilen öppnas med ett kreditkort och startas med en knapp. I den något dyrare varianten räcker det att ha kortet i fickan för att bilen ska öppna sig.  Sedan stoppar du i kortet i en läsare, som fungerar som stöldskydd och som måste känna igen koden från just ditt kort - annars går bilen inte att starta.   Mer än Mercedes har  Men Laguna har också - som standard - däcktryckskontroll. Om du har för lågt tryck varnar systemet. Också här kan du få en extra finess: en separat avläsning av trycket i varje däck och information på displayen på instrumentbrädan.  Panikbromsar du aktiveras automatiskt varningsljusen, en utmärkt sak som dock lär kräva dispens för att få användas i Sverige.  Laguna kan fås med åtta krockkuddar, femstegad automatlåda, navigeringssystem kopplat till trafikinformation, fartbegränsare, antisladdsystem, parkeringssensor och gasen sköts självfallet inte längre mekaniskt med vajer - utan med sensorer och en liten e-motor.  All teknik är känd och använd av andra tillverkare, men ingen bil i mellanklassen har tidigare kunnat laddas med all teknik samtidigt. Inte ens nya Mercedes C-klass eller Volvo S60 - som tävlar i en annan, tjusigare, dyrare klass - har allt som Laguna har.  Jag har provkört nya Laguna, men tyvärr fanns den bara med två motoralternativ: V 6 på tre liter och 210 hk och diesel på 1,9 liter och 120 hk.  Jag valde V 6-an, inte minst för att testa den nya femstegade automaten. Dessutom tog jag kombin, som nu heter Sport Tourer.  I mellanklassen ökar andelen kombi kraftigt i Europa. För fem år sedan var 18 procent av de sålda bilarna kombi, nu är det 31 procent.   Så sparas kilon  Jag har fortfarande lite svårt för designen på nya Laguna, speciellt när den kommer från en tillverkare som gett oss sådana modeller som Twingo, Sport Spider, Kangoo och framför allt Avantime.  Laguna ser plottrig ut.  Det gäller dock i n t e inredningen, som är ljus, välkomnande och personlig. Den ger också ett mycket bra kvalitetsintryck.  Utrymmena är bättre än förut. Baksätet får godkänt, utan att nå upp till Mondeos klass. Skippar man taklucka torde också huvudet få plats.  På vägen är Laguna tyst och lättkörd. Styrningen är fastare än i Volvo S60, men inte lika fin som i Ford Mondeo.  Chassiet är helt omgjort. Multilänk-upphängningen för bakhjulen är skrotad och ersatt med en H-formad torsionsarm. Sparar vikt (20 kilo) och plats och klarar köregenskaper och komfort bra, även om bilen är aningen stötig i små gupp.  Motorn är den franska V 6-an, gjord i samarbete mellan Renault och Peugeot/Citroën, men har i den här versionen variabla insugsventiler.  Vid första provkörningen imponerade motor och automatlåda stort - helt i klass med dyrare prestigebilar.   Succé? Njaa...  Om Renault Laguna lyckas utmana prestigebilarna på allvar återstår dock att se. Varumärket är inte lika starkt och en del av tekniken kan upplevas som typiskt fransk.  Och hur tryggt känns det att ha ett kreditkort istället för nyckel?  Jag tyckte att det fungerade alldeles utmärkt, men jag kan också förstå kunder som förhåller sig skeptiska.   

BILTEST

Renault Laguna Sport Tourer V6 24V 

 Kategori: Mellanklass.  Pris: ca 295 000 kronor.  Extra garantier: Tolv års rostskyddsgaranti.  Standardutrustning: Dubbla krockkuddar (tvåstegs), sidokrockkuddar fram, krockgardiner, bältessträckare/kraftbegränsare, luftkonditionering, antisladd-system, backningssensor, handsfree-öppning av dörr, farthållare/fartbegränsare.  Bränsleförbrukning: 10,3 liter/100 km (blandad körning).  Tankrymd: 70 liter.  Motor: V 6, tvärställd, 2 946 cc, fyra ventiler per cylinder, variabla insugsventiler.  Effekt: 210 hk vid 6 000 varv.  Vridmoment: 285 Nm vid  3 750 varv.  Prestanda: 0-100 på 8,3 sekunder, toppfart 230 km/tim.  Längd x bredd x höjd:  470 x 177 x 144 cm.  Axelavstånd: 275 cm.  Tjänstevikt: ca 1 600 kilo.  Släpvagnsvikt: 1 500 kilo.  Vändcirkel: 10,9 meter.  Bagageutrymme: 475-1 500 liter (enligt VDA).   

ekonomi 

  Dyraste versionen blir aldrig ekonomisk, även om Laguna är så späckad med utrustning att den blir prisvärd, att köpa.   

körglädje

 Fin styrning, mycket trevlig motor och växellåda.   

komfort

 En aning vindbrus, en smula stötighet - annars bra. Godkänt baksäte.   

säkerhet 

 Allt man kan tänka sig. Inklusive ett, numer, bra säkerhets-rykte (se Clio och Mégane).   

bilkänsla

 Komplicerad design, trevlig inredning. Vi kanske vänjer oss.   

Totalt: 18 getingar

Annons: