Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Pendla billigt på nya cityskotern

Smidig i stadstrafik. Hondas nya 100-kubiksskoter är kul att köra även i trånga miljöer.Foto: Ronny JohannessonSeparat kickstart - bra om batteriet är trött.Bara enklast tänkbara hjälmar får plats i facket under sadeln.
Foto: RONNY

En knockout prismässigt - Hondas nya fräcka skoter SCV 100 Lead ger både oss bilpendlare och konkurrenterna något att bita i. 

För frågan är om det över huvud taget går att köra billigare än så här!

Själva skotern, en pigg 100-kubikare, kostar inte mer än 17 995 kronor, alltså betydligt billigare än många EU-mopeder. Till det kommer extremt låga driftskostnader och en generös 5-årsgaranti.  Honda har ett späckat skoterprogram inför 2004 men den kanske mest intressanta nyheten är SVC 100 Lead som har ett antal förtjänster.  Skotern har en pigg fyrtaktsmotor, en prydlig instrumentering, helt vibrationsfria backspeglar, automatlåda, separat kickstart och en utmärkt parke-ringsbroms.   Låter gräsklippare  Körställningen är ganska upprätt och det betyder en del vind i nosen. Men eftersom farten blir högst 70- 80 km i timmen betyder det inte så mycket.  Till plusen hör också att skotern är sällsynt lättmanövrerad, en dröm att kryssa med i tät stadstrafik. Att motorn låter som en Briggs & Stratton-gräsklippare får man väl stå ut med.  Mindre bra är att facket under sadeln inte rymmer en rejäl integralhjälm, att Honda nöjt sig med trumbromsar i stället för skivor och att den hårda sadeln ger träsmak efter några mil.  Men det positiva överväger.  Faktum är att ingen konkurrent ligger i närheten av Leadens pris och det betyder att den här skotern kan bli ett riktigt intressant pendlaralternativ.  En Lead kostar ju en bråkdel jämfört med en andrabil.   

SKOTER-TEST 

Honda SVC 100 Lead

  Pris 17 995 kr  Kategori Skoter  Motor: 1-cylindrig, luftkyld, fyrtakt.  Cylindervolym: 102,1 cc.  Effekt: 5.15 kW/7 500 varv (6,7 hk).  Hjulbas: 1 235 mm.  Däck: Fram 90/100-10, bak 90/100-10.  Bromsar: Trummor både fram och bak.  Torrvikt: 100,5 kg.  Tankvolym: 6 liter.   

Ekonomi

  Kanonpris, billig i drift, suverän garanti och Hondanamnet tryggar andrahandsvärdet   

Körglädje 

  En skoter är en skoter men i sitt slag är Lead rätt kul att köra   

Komfort 

  Hård sadel är inget för ömgumpade   

Säkerhet

  Mediokra bromsar känns snålt   

Mc-känsla

  Som skoter betraktad helt ok  

Totalt 15 getingar(av 25)

Konkurrenterna  Det är glest med sådana - men Kymco Cobra Racer 100 ligger inte så långt ifrån prismässigt.

Annons: