Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Tester

Publicerad 10 jun 2004 21:13

Uppdaterad 9 feb 2007 07:28

Mini Cooper Cabriolet

MARSEILLE. Varma solstrålar, inget tak och en gokart att leka med.
Mini Cooper Cab är ett kul köp - om vädret blir bra i sommar.
För tre år sen kom den "nya" Minin. Den hyllades världen över för den fantastiska körglädjen, som kommer av att det sitter ett hjul i varje hörn. Nu har taket försvunnit från Minin, lagom till den svenska sommarvärmen. En aning skeptisk mot bilar utan tak sätter jag mig bakom ratten och styr ut på den franska landsbygden. Och får alla mina tvivel ställda på ända. Cabbar brukar vara mjuka och "orma" sig runt kurvor på grund av att vridstyvheten försvinner tillsammans med plåttaket. Cabbar brukar också ha en trist hög ljudnivå i kupén även när taket är uppfällt. Så är icke fallet med Mini Cooper Cabriolet. Bilen är nästan lika vridstyv som sina takklädda syskon.

Njut av himlen

Och när vi fäller upp taket inför motorvägsfärd blir det tyst. Åtminstone tystare än i släktingen BMW 3-serie cab. Tygtaket har också en slags taklucka som kan öppnas under färd om man bara vill njuta av lite himmel. Hela taket fälls ner i bagageutrymmet på snabba 15 sekunder. Då försvinner förstås en del av utrymmet, men en praktisk lastlucka som tål 80 kilos vikt gör att det ändå går att lasta lite prylar på väg till stranden. Baksäte för kortväxta Baksätet är till för kortväxta. Fram sitter man dock mycket bra, och småbilskänslan finns inte. Det här är en bra bil. Om man prioriterar lite skoj och glamour före utrymme och praktiskhet. Att den är betydligt dyrare än sina konkurrenter lär inte hindra att de bilar som kommer till Sverige säljs fortare än du kan säga väderleksrapport.

BILTEST

Mini Cooper Cabriolet PRIS.................189 000 kronor KATEGORI.......................Småbil MOTOR: Fyrcylindrig, 1,6 liter. EFFEKT: 115 hk vid 6 000 rpm. VRIDMOMENT: 150 Nm vid 4 500 rpm. PRESTANDA: 0-100 kmh 9,8 sekunder, toppfart 195 kmh. BRÄNSLEFÖRBRUKNING: 7,3 liter per 10 mil blandad körning.

Ekonomi

Nästan 200 000 för en jätteliten bil är för dyrt. Men Mini har bra andrahandsvärde. Konkurrenter finns dock för 50 000 mindre.

Körglädje

Otroligt bra styrrespons, Mini lever upp till sitt rykte som gokart. Den femte getingen får dock vänta till kompressormatade Cooper S Cabrio kommer.

Komfort

Chassit är vridstyvt och fjädringen hård, men ändå är bilen skön att åka i.

Säkerhet

Extra stora krockkuddar för bål och huvud plus ABS med EBD och CBC är bra. Synd bara att DSC är tillval.

Bilkänsla

Designen håller trots att taket saknas, och bilen känns rejält hopskruvad.

Totalt 18 getingar (av 25)