Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Tester

Publicerad 30 jun 2003 09:26

Uppdaterad 8 feb 2007 23:57

Citroën Xsara Picasso

FIN FRANSYSKA I SKÖN MILJÖ... Citroën Xsara Picasso med tvålitersmotor och automatlåda är dessutom ett mycket kompetent transportmedel.

FIN FRANSYSKA I SKÖN MILJÖ... Citroën Xsara Picasso med tvålitersmotor och automatlåda är dessutom ett mycket kompetent transportmedel.

FAMILJEBILSTEST: Salig Pablo kunde ha satt sin signatur under sämre verk än så.
Och då tänker vi på den senaste modellen av Citroën Xsara Picasso, den med tvålitersmotor och automatlåda.
Det är fransk förförelsekonst på hög nivå.
För drygt tio år sedan upphörde vi på motorredaktionen med 10 000-milatest, där kanske så många som 20 bilmodeller ingick i stallet samtidigt. Det främsta skälet till att vi lade av var att det slutligen hände så lite med bilarna - det var oftast en odramatisk resa, mer eller mindre bekväm, två och ett halvt varv runt jorden på mindre än två år. Fyller kraven med råge I dag testar vi bilar under begränsad tid och med kortare körsträcka. Omdömena är mycket personliga och detaljer spelar i hög grad in på betygsnivån. För egen del vill jag sitta bekvämt, ha bra sikt, kunna lasta mycket - och ha drag under gaspedalen. Och detta till ett rimligt pris. Xsara Picasso 2.0 Automatic fyller dessa krav med råge. Mest positivt här är automatlådan, som ger en acceleration som om man hanterade en manuell låda. (Bilen kan förresten växlas manuellt, med spaken i sekvensläge.) Men lyftet till det höga betyget - 20 getingar - kommer med alla fiffiga detaljer. Det gäller inte minst förvaringsställen. Kylda handskfack har vi tidigare sett. Lönnfack under golvmattorna är ovanligt men inte unikt. Däremot har jag aldrig tidigare stött på en bil med hopfällbar shoppingvagn ... Färddator är standard i alla de Picasso-modeller som tas till Sverige. Förutom 2.0 Automatic med motor på 137 hästkrafter är det 1.8 SX med 117 och 2.0 HDi, dieseln, med 90. Prisvärd 1.8 SX kostar 139 900 kronor i basversionen. Det låter mycket prisvärt. Det gör även 171 900 kronor för 2.0 Automatic. I priset ingår klimatanläggning och CD-radio (annars tillval 10 900 kronor), antisladd- och antispinnsystem (5 500) samt Exclusive-paketet med bland annat kylt handskfack, lättmetallfälgar, elfönsterhissar bak, farthållare och läderratt (3 900 kronor).

BILTEST

Citroën Xsara Picasso 2.0 automatic PRIS: 171 900 kronor med Exclusivepaket. KATEGORI: Familjebil. GARANTIER: Två års nybils-, tre års lackgaranti och assistans samt tolv års rostskydd. SÄKERHET: Krock- och sidokrockkuddar fram, krockbalkar i dörrarna. Trepunkts rullbälten med kraftbegränsare, fram med bältessträckare, isofixfästen för barnstolar. Låsningsfria bromsar med nödbromshjälp och elektronisk bromskraftsfördelare. BRÄNSLEFÖRBRUKNING: 8,6 liter per tio mil blandad körning. TANKRYMD: 55 liter. MOTOR: Fyra cylindrar 1 997 cc. VÄXELLÅDA: Fyrväxlad automat, med möjlighet till sekventiell växling. EFFEKT: 137 hk vid 6 000 rpm. VRIDMOMENT: 190 Nm vid 4 100 rpm. PRESTANDA: 0-100 kmh på 12, 3 sekunder, toppfart 192 kmh. LÄNGDxBREDDxHÖJD: 4 276x1 751x1 637 mm. AXELAVSTÅND: 2 760 mm. TJÄNSTEVIKT: 1 440 kg. SLÄPVAGNSVIKT: 1 300 kg. BAGAGEUTRYMME: 550, 1 969 (nedfällt baksäte) eller 2 128 liter (borttaget baksäte).

Ekonomi

VMFP - Väldigt Mycket För Pengarna. Serviceintervall: 2 000 mil.

Körglädje

Köra bil med automatlåda, visst kan det vara skojigt!

Komfort

Bekväma fåtöljer till alla. Gott svängrum för alla kroppsdelar. God sikt. Komfortabelt vägljud.

Säkerhet

Antisladd och antispinn är standard. Som högt uppsatt person får man ökad säkerhet.

Bilkänsla

Stor helhetsupplevelse, sinnrika detaljer.

Totalt 20 getingar (av 25)

Relaterat