19. Jaguar XKR

Han heter Bergh - Hubbe Bergh. 

Men av de två bilarna i senaste Bond-filmen är det Jaguar XKR som passar Hubbe Bergh bäst. 

Busigast i svenska racingklassen ska förstås testa filmbusarnas bil.

Hubbe kan det här med busbilar, efter massor av år på och utanför racerbanan. Han blir ett givet val när Motor vill testa senaste Bond-filmens busbil, Jaguar XKR. Att Bond själv kör Aston Martin Vanquish känns inte lika tufft.  När vi riggat lampor och blixtar i Jaguars lokaler i Stockholm kommer Hubbe med familjebilen, en Mercedes C43 AMG.  - En helt okej familjekärra, säger Hubbe - nygift och småbarnsfar, numera - som sedan får se Jaggan.  - Vad är det för motor i den här? Ser fräck ut, får se om de här skärmbreddarna sitter kvar i 300 km/tim.   Testkör gärna  Affärsmannen Bergh har precis lämnat ett sponsormöte hos Philips. Nästa säsong ska sys ihop ekonomiskt, men mellan kontrakten sticker Hubbe gärna emellan med en testkörning av Jaguar XKR.   Vad är en sportbil för dig?  - Ja, ska man definiera en riktig sportbil så ska det vara manuell växellåda, bakhjulsdrift, två-dörrars och minst 400 hästkrafter. Det finns många bilar med bra prestanda, men det är de där sakerna som gör en sportbil, enligt mig.  Vi åker en sväng på krokiga vägar runt om i Stockholm och landar på Gärdet och restaurangen Villa Källhagen. Hubbe fortsätter att snacka sportbil.  - Om det handlar om imponatorfaktor utanför Spy Bar så kan man förstås diskutera vilken som kommer först av Porsche GT2, Ferrari 360 Modena och Jaguar. Och man tar väl inte gärna en GT2 och drar till Helsingborg med, då väljer man helt klart Jaggan, den har bästa komfort.  I händerna på Hubbe har Jaguar XKR fått visa vad den kan. Slutomdömet, som ni ser här intill, är kanske inte det allra bästa. Kraven är höga, om man vill imponera på Bergh.  Han hinner räkna upp fem bilar till som han tycker att vi ska testa - allt från specialbyggda Porsche med upp till 1 000 hästkrafter, till nya Ferrari.  Hubbe lämnar Villa Källhagen med sin Mercedes.  Däcken skriker inte, inte så länge vi hör i alla fall.   

Så här tyckte Hubbe om Jaguar XKR

Komfort  "De som är mellan 175 och 180 centimeter sitter skönt. Jag som är lite längre satt alldeles för högt. Vänsterbenet fick inte riktigt plats vid ratten och jag satt och tittade in i taket."   Chassi  "Lite väl gungig i sportig körning, lite som en BMW 320, den sladdar på samma sätt. Den liksom rollar lite och det släpper lätt. Bilen känns tio centimeter för hög."   Växellåda  "Mycket bra, Mercedes-klass. Det är inte alla automatlådor som det fungerar så bra att växla manuellt med."   Bromsar  "ABS-systemet behöver fler givare. Nu blir det ändå lång bromssträcka."   Differential  "Jobbar dåligt - med en sådan här bil vill man inte att bara ena hjulet spinner."   Utseende  "Den är rätt fin, ser ut som en sportbil mer än vad den är. Kundkretsen är väl kortväxta män mellan 50 och 60 år som inte har kulmage och som vill åka sportigt."   Acceleration /hastighet  "Bra tryck mellan 110 och 160 km/tim, men sen trög över 230 km/tim."   

BILTEST

Jaguar XKR

Pris: 722 000 kr. Kategori: Sportbil  Motor: V8 på 3 996 cc och kompressor.  Effekt: 370 hästkrafter vid 6 150 rpm.  Vridmoment: 505 Nm vid 3 600 rpm.  Prestanda: O-100 km/tim på 5,4 sekunder. Toppfart begränsad till 250 km/tim.  Bränsleförbrukning: 12,5 liter per tio mils blandad körning.   

Ekonomi


Körglädje


Komfort


Säkerhet


Bilkänsla


Totalt 21 (av 25) getingar

  (Testad i november 2001)

Annons: