Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Tester

Publicerad 21 jul 2003 10:05

Uppdaterad 9 feb 2007 00:20

14. Audi S4

KUL KÖRNING. Vrid om nyckeln på Audi S4 och lyssna på motorn. Sen vill du inte sluta att köra.

KUL KÖRNING. Vrid om nyckeln på Audi S4 och lyssna på motorn. Sen vill du inte sluta att köra.

Ett leende på läpparna och V8 under huven. Audi S4 är en sån där underbart pretentiös bil som håller vad den lovar. Redan på bilsalongen tidigt i våras stod den där röd, vacker och läcker. Jag blev inte besviken när jag kom över nycklarna och äntligen fick starta V8:an på 4,2 liter. För det handlar mycket om just motorn i S4. En nyutvecklad kamaxeldrivning har gjort V8:an så kompakt att den får plats i motorrummet på en A4. Kamaxlarna drivs med kedjor i bakkant på motorn i stället för rem i framkant. Körningen en njutning De 344 hästkrafterna har sen fått jobba för det bästa Audi kan skaka fram i form av stabilt chassi, växellåda med sex distinkta lägen, fyrhjulsdrift och aluminiumchassi. Gamla S4 hade V6-motor och helt klart har V8:an tillfört en dimension till begreppet S4. Nu är det inte enbart en lite fräschare A4, utan en helt annan bil. Motorn gör körningen till en njutning, speciellt när de övriga komponenterna visar att de klarar av kraftkällan. Audi S4 har inga direkta svagheter utan allt andas harmoni med högsta prestanda. Det enda som Audi sparat på är designen. S4 har visserligen de kromade backspeglarna och S4-märket, bilen är också sänkt 20 millimeter och har 235/40-däck på 18-tumshjul. Men det är få som direkt kan se skillnaden jämfört med en vanlig A4. Audi S4 konkurrerar med BMW M3, Volvo S60R och Mercedes C-klass i AMG-version. Som Avant spöar S4 också Saab 9-5 Hirsch, även om S4 i den jämförelsen förlorar i utrymme det den vinner i körbarhet. En M3 må vara maffigare som ren sportbil och S60R har sitt aktiva chassi. AMG-Mercorna lider av tvåhjulsdriften och prislappen. Så tack vare V8:an och kvalitén är Audi S4 en vinnare bland de snabba sportbilarna i mellanklassen.

BILTEST

Audi S4 Pris: ca 511 000 kr. Motor: V8 på 4,2 liter. Fem ventiler per cylinder. Effekt: 344 hästkrafter vid 7000 rpm. Vridmoment: 410 Nm vid 3500 rpm. Bränsleförbrukning: 12,4 liter per tio mils blandad körning. Prestanda: 0-100 km/tim på 5,7 sekunder. Toppfart 250 km/tim.

Ekonomi

Inte en kultbil på samma sätt som BMW:s M-bilar. Men potentialen för ett bra andrahandsvärde finns tack vare motorn.

Körglädje

Världsklass.

Komfort

Bra om man gillar hårt och distinkt.

Säkerhet

Bra chassi. Fyrhjulsdrift och kuddar i massor.

Bilkänsla

Designen är lite för diskret. Och motorn mullrade ännu mer i RS6.

Totalt 20 getingar (av 25)