ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 22 aug 2016 16.25

Test: Vi kör lyxbilarna från Rolls-Royce

Rolls-Royce Dawn.

Rolls-Royce Dawn.

1/6

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Dawn.

Rolls-Royce Dawn.

2/6

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Dawn.

Rolls-Royce Dawn.

3/6

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Dawn.

Rolls-Royce Dawn.

4/6

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Wraith.

Rolls-Royce Wraith.

5/6

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Ghost.

Rolls-Royce Ghost.

6/6

Foto: Rolls-Royce

DANDERYD. Jag njuter av att köra tre olika Rolls-Royce-modeller.

624 hästkrafter i Wraith ryter inbjudande.

Nya Dawn är makalöst vacker och Ghost bjuder på magnifik komfort.

Men Rolls-Royce handlar inte om bilarna utan om varumärket.

Rolls-Royce har i över 100 år byggt lyxbilar med enastående prestanda. Redan från allra första början handlade det om att utmana konventionen, att bygga bättre än alla andra och designa det som inte någon annan klarat av.

Att helt enkelt bygga världens bästa bil.

Men kraven ökar blixtsnabbt och inom flera områden. I dag är en bil så mycket mer än en stor motor, bra växellåda och tyst och trevlig inredning.

Rolls-Royce säljer tre olika modeller och under några timmar fick jag chansen att köra alla tre.

Nya Dawn är favoriten i gänget

 Wraith är en tvådörrarscoupé med en V12-motor på 6,6 liter som skrämts upp till 624 hästkrafter. Modellen visar tydligt hur Rolls-Royce förflyttat sig mot lite sportigare och tuffare bilar. Utan att ta bort lyxbilskänslan vill Rolls-Royce bygga bilar för föraren likväl som för passageraren. Studier visar också att i dag körs Rolls-bilarna i allt större utsträckning av de som köpt den.

Motorn i Wraith imponerar och ger ett väldigt skönt ljud men styrningen känns inte balanserad. Den är något trög i början på utslaget för att sedan bli snabb och lätt - en egenskap som finns i fler andra bilar med liknande styrsystem. Jag sitter långt bak i bilen och den stora motorhuven blir inte helt enkel att manövrera. Men ute på motorvägen kommer Wraith mer till sin rätt.

Ghost är en klassisk Rolls med fyra rejäla dörrar och en betydligt mer fyrkantig form än Wraith. Här kan jag se mig själv både som välmående chaufför vid ratten som avslappnad miljardär i baksätet. Det är samma V12-motor men nu nedtrimmad till 563 hästkrafter. Det handlar mer om att ge den 2,5 ton tunga bilen fina prestanda än att ge dynamiska och sportiga köregenskaper.

Nya Dawn är min favorit i gänget. Här är styrningen mer modern och välbalanserad. Direkt men utan att jag ramlar in i kurvorna. Motorn har samma specifikation som i Ghost men upplevs som aningen piggare. Ghost är en så kallad Drophead Coupé vilket betyder att det är en fyrsitsig tvådörrarsbil med cabriolet.

Släktskapet med BMW märks

I det nya Rolls-Royce-programmet ska varje variant få ett eget modellnamn. Nya Phantom kommer alltså bara att bli en fyrdörrarsbil och inte ha coupé- eller cabrioletvarianter.

Ghost har liknande köregenskaper som Wraith men ljudisoleringen kunde vara bättre. Det regnar rejält när vi kör från Vaxholm till Stockholm men det känns inte så bra att jag behöver undra om dörrar och rutor är stängda. Vattenskvättet från hjulen hörs lite för mycket.

I alla tre modellerna så märks släktskapet med BMW. Rolls-Royce vill förstås inte ropa ut att det finns delar från 7-serien i Rolls:arna men om jag gjort ett blindtest i Ghost, Wraith eller Dawn hade jag gissat att jag kört en BMW. Det märks också att det inte är i Rolls-Royce-bilarna som BMW plockar in sin senaste teknik.

Saknar mycket av senaste tekniken

Säkerhetssystemen ligger bit efter, det saknas till exempel automatisk parkering, filkörningsassist och autobroms, och även inredning och instrumentering behöver uppdateras. Jag hittar inget usb-uttag i någon av modellerna vilket finns i den allra billigaste bil i dag.

Det viskas inte ens om någon form av elektrifiering och Dawn har en förbrukning på över 1,4 liter per mil med en CO2-siffra på 326 gram per kilometer.

Om vi ska ta Rolls-Royce ursprungliga affärsidé på allvar – den där det handlade om att bygga bättre än alla andra och designa det som ingen annan gjort - så behövs det mer än en knapp för att stänga dörrarna, även om just den detaljen gärna får dyka upp i kommande BMW-bilar, och en plats för paraplyet i dörrkarmen.

Men Rolls-Royce är så mycket mer än bara bilen. Framför allt är det varumärket och kundens upplevelse.

Går att få bilen helt skräddarsydd

På fabriken i Goodwood finns ett kundcenter där kunden i praktiken bygger bilen tillsammans med Rolls-Royce designavdelning. Du kan få din Rolls exakt så som du vill ha den med olika färgkombinationer, dekoration och materialval. De Rolls-bilar jag kör runt med i Danderyd är i det närmaste att betecknas som skal - den enda tydliga finessen är att det sitter dimbara små lampor i taket på den Wraith jag får testköra.

Rolls-Royce representanter berättar att det i kundcentret finns en lampa som kan simulera solljuset på exakt den plats du väljer. Du kan alltså få se hur den färg du valt ser ut när bilen står på din garageuppfart.

Det är en nivå av kundhantering där ingen annan biltillverkare befinner sig i dag.

Den dimensionen blir viktig för Rolls-Royce i framtiden då flera konkurrenter går snabbare fram i teknikutvecklingen. I dag kan det upplevas lyxigare att köpa en självkörande elbil från Tesla än en stor och tung Rolls-Royce med en V12-motor som drivs med bensin.

För BMW och Rolls-Royce gäller det att utveckla varumärket åt rätt håll utan att tappa den livsviktiga lyxbilskänslan.