Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 13 okt 2016 16:00

TEST: Peugeot 3008 – vi har kört nya suven

Peugeot 3008

Peugeot 3008

1/5

Foto: Peugeot

Peugeot 3008

Peugeot 3008

2/5

Foto: Peugeot

Peugeot 3008

Peugeot 3008

3/5

Foto: Peugeot

Peugeot 3008

Peugeot 3008

4/5

Foto: Peugeot

Peugeot 3008

Peugeot 3008

5/5

Foto: Peugeot

TANNISHUS. Peugeot kliver på allvar in i suv-kampen med nya 3008.

Med en snygg och speciell suv kommer många att vilja titta närmare på Årets Bil-vinnaren 308:as storasyskon.

Och när ni gör det - bli inte skrämda av den lite märkliga ratten.

Liten. Platt på toppen och monterad lite väl lågt ner.

Ratten är det första som märks när du kliver in i nya Peugeot 3008.

Det andra är att det är rätt rensat på knappar och reglage. Peugeots nya gränssnitt mellan förare och bil kallas i-cockpit och kommer att byggas in i alla Peugeot-bilar från och med nu.

Det är också enkelt och tydligt att navigera mellan de olika funktionerna på den stora bildskärmen.

Plattformen som Peugeot använder för nya 3008 delas med koncernsyskonen Citroën och DS, så klart, men också med konkurrerande Opel.

Det är tänkt att Opels nya suv i den här storleksklassen ska byggas på samma plattform som 3008. Vi kommer också att se ett antal halvstora familjebilar från alla fyra bilmärken med liknande tekniska grundplåt.

För Peugeot är det viktigt med ett försprång för att kunna rida vidare på framgången från den vanliga mellanklassaren 308.

När jag till slut lyckats sänka stolen så att jag får ratten där jag vill ha den kan jag titta närmare på inredningen. Fina material och snygga detaljer sticker ut. Men det är stora penseldrag i en design och innehåller mycket.

Även om knapparna är borta är det inte så enkelt och rent som i till exempel bilar från VW-gruppen.

BILDER+TOTALBETYG: Så bra är 3008 i 10 kategorier

Neutrala köregenskaper

Köregenskaperna är väldigt neutrala där inget sticker ut. Jag blir irriterad på filkörningsassistenten som visar grönt när jag ligger mitt i filen men som sedan varnar med ett färgbyte när jag kommer nära någon av linjerna.

Jag undrar lite vad det är för fel på det gamla sättet att hålla blicken långt fram och hålla en stabil linje?

Försöker jag titta på färgerna blir det som att spela tv-spel i stället för att köra bil. Och när jag tittar mer på vägen bråkar styrningen med ratten alldeles för mycket, för tydligt.

Det är inte helt lätt att förstå vad filkörningsassistenten ska vara bra för - mer än att visa att man kan, om det nu är värt något egentligen, för bilkunden.

BILDER+TOTALBETYG: Så bra är 3008 i 10 kategorier

Nästa års mest intressanta Peugeot-köp

För ovana Peugeot-kunder kommer inredningen, bildskärmen och knapparna att bli en liten utmaning att lära sig.

För erfarna Peugeot-ägare är det här inget snack - det kan vara nästa års mest intressanta Peugeot-köp alla kategorier.

Storleken sitter perfekt för väldigt många som i dag äger en 308 eller en 508. Designen är väldigt bra med fina detaljer.

Snyggt utan att vara lika fräckt som till exempel en Kia Sportage. Snyggare än till exempel storsäljaren Nissan Qashqai.

3008:orna i Sverige har autobroms som standard och där är de viktiga hastigheterna 5-140 km/tim då bilen ser och bromsar för andra rörliga bilar. 0-80 km/tim ser och bromsar bilen för bilar som står stilla. 0-60 km/tim ska bilen också bromsa för fotgängare.

BILDER+TOTALBETYG: Så bra är 3008 i 10 kategorier