Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 16 sep 2009 11:13

Uppdaterad 17 sep 2009 12:18

TEST: Nya Saab 9-5

Nya Saab 9-5.

Nya Saab 9-5.

Foto: Björn Larsson Rosvall / Scanpix

I tisdags presenterades nya Saab 9-5.
Den visades upp för världens ögon på bilsalongen i Frankfurt.
Expressens motorexpert Jan-Erik Berggren har provsuttit.
Här är hans getingbetyg.

Expressens Jan-Erik Berggren provsitter Saabs nya 9-5.

Foto: Foto: Glenn Lindberg

DESIGN/EXTERIÖR


Storleken på bilen påverkar förstås utsidan en hel del. Jag tycker att fronten fungerar bra och den slanka sidan ger ett behagligt intryck. Däremot är c-stolpen bred och bakrutan och bakluckan lite tam. 9-5 hänger inte ihop runtom.

DESIGN/INTERIÖR


Saab har förstås behållit startknappen mellan stolarna. Linjerna är kraftiga och faktiskt lite klumpiga. Saab kan bättre än så här - även om instrumentpanelen är svår att få till för alla tillverkare.

TEKNIK/SÄKERHET


Här har Saab laddat ordentligt - från krockkuddar via head-up-display till fyrhjulsdrift. Adaptiva strålkastare, trezons luftkonditionering - ja, det mesta du kan tänka dig i en premiumbil 2010.

MILJÖ



Minsta bensinmotorn är en 1,6-liters turbofyra. Dieseln är på två liter och släpper ut 139 gram CO2/km. Saab kan bli snålare och måste förstås på sikt ner till samma nivåer som Volvo - minst.



FÖRSÄLJNING


I Sverige blir det kärnan av Saab-fansen som byter sin gamla 9-5 till den nya. Men en så här pass stor bil har svårt att nå några större volymer i Sverige. Möjligen kan suget efter stora sedaner i Kina bli räddningen för 9-5.

TOTALT: 18 (AV 25)