Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 5 mar 2020 15:26

Test: egen elsparkcykel hetaste hojen inför våren

Eloped Wide Wheel

Eloped Wide Wheel

1/7

Foto: Jan-Erik Berggren

Eloped Wide Wheel

Eloped Wide Wheel

2/7

Foto: Jan-Erik Berggren

Eloped Wide Wheel

Eloped Wide Wheel

3/7

Foto: Jan-Erik Berggren

Eloped Wide Wheel

Eloped Wide Wheel

4/7

Foto: Jan-Erik Berggren

Eloped Wide Wheel

Eloped Wide Wheel

5/7

Foto: Jan-Erik Berggren

Eloped Wide Wheel

Eloped Wide Wheel

6/7

Foto: Jan-Erik Berggren

Eloped Wide Wheel

Eloped Wide Wheel

7/7

Foto: Jan-Erik Berggren

Har du tröttnat på krånglande hojar från Voi och Lime?

Eller att när du verkligen behöver låna en så finns det ingen ledig.

Nu finns det en lösning. Allt fler tillverkare av elfordon har utvecklat elsparkcyklar. Vi har testat Wide Wheel från Eloped.

Sommaren 2019 såg vi en ny fordonstrend slå igenom i Sverige. I flera städer dök elsparkcyklarna upp. Det var främst hyrföretag som Voi och Lime som såg till att det fanns fordon i de största städerna men några tillverkare passade också på att börja sälja sparkcyklarna.

Eloped sålde modellen Wide Wheel i Sverige. Wide Wheel skiljer sig från hyrfordonen med en bredare ståplatta och bredare hjul. Elmotorn på maximalt 250 W sitter på bakhjulet och trängs där med effektiva skivbromsar.

Topphastigheten är 20 km/tim och litiumjonbatteriet är på 48 V och 8,8 Ah. Du kommer cirka tre mil på en laddning. Det finns tre olika effektlägen, tumgas och handbroms. Tyvärr är det inte helt enkelt att ställa in de olika körlägena.

En enkel display med punkter berättar hur mycket kraft det finns kvar i batteriet. Det går att fälla ihop Wide Wheel då styrstången fälls ner över ståplattan och handtagen fälls in mycket enkelt.

Bred, stabil och med bra komfort

Tack vare den breda plattan, du står ovanpå batteripaketet, och hjulen som är hela tio centimeter breda blir det väldigt stabilt. Du kan också variera position på plattan på ett bra sätt vilket gör att det är bekvämt att köra en längre sträcka.

Däcken är lågprofil så det kan bli lite stötigt på ojämnt underlag, även om det finns fjädring. I Stockholm är det inte tillåtet att köra sparkcyklarna på tunnelbanan, de måste fällas ihop och bäras. Då blir också vikten avgörande. Wide Wheel väger 17,2 kg med batteri och fordonet är dryga metern långt. Det är inte helt enkelt att bära en Wide Wheel men det går att rulla den på bakhjulet med viss möda.

Displayen är inte helt enkel, jag hade hellre sett en tydlig av- och på-knapp. De små hjulen gör det inte helt enkelt att låsa Wide Wheel så det hade behövts en app för att låsa fordonets elmotor och allra helst även gps-spårning.

Eloped sålde förra sommaren Wide Wheel för 7 950 kronor. Batteriet ska klara över 500 uppladdningar men det finns få uppgifter om prestanda över tid.

Du laddar enkelt Wide Wheel med medföljande laddare i ett 230-uttag men dte går inte att plocka ur batteriet, du behöver parkera nära eluttaget.