Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 11 maj 2019 10:00

TEST: Andra generationen av elmopeden Vässla

Elmopeden är 15-åringarnas nya favoritleksak.

Elmopeden är 15-åringarnas nya favoritleksak.

1/6

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

Vässla med klös.

Vässla med klös.

2/6

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

Vässla 2 har större hjul och skivbroms fram och bak.

Vässla 2 har större hjul och skivbroms fram och bak.

3/6

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

Smart krok för väskan.

Smart krok för väskan.

4/6

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

Snabbt eller miljövänligt.

Snabbt eller miljövänligt.

5/6

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

Tydligt (i rätt ljus). Hastighet å batteristatus, allt du behöver.

Tydligt (i rätt ljus). Hastighet å batteristatus, allt du behöver.

6/6

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

Vessla blev Vässla men det finns större och viktigare uppdateringar än så med den nya generationen elmoped.

Större hjul och skivbromsar både bak och fram ger mycket bättre och säkrare köregenskaper.

Men det finns också potential för förbättring.

Med våren och värmen kommer nästa väg av elektrifierade fordon. Elcyklar och elmopeder fick sitt stora genombrott förra året och försäljningen väntas öka ytterligare i år.

Jag förstår varför. För det är så enkelt, smidigt och billigt att köra en elmoped. 

Den svenska importören och tillverkaren Vessla har bytt namn på mopederna till Vässla och lanserar lagom till vårruschen nästa generation av sin EU-moped. Vässla säljer också en elsparkcykel.

Jag provkör Vässla 2 under några av de märkligaste väderdagarna under våren. Det är omväxlande snö, isregn och hagel när jag kryssar fram mellan bilarna i köerna in till och ut ur Stockholm.

LÄS MER: Elmopeden Vessla – första generationen 

Elmopeden står aldrig stilla

Det är ingen överdrift att påstå att Stockholm lider av en trafikinfarkt och inte minst i år då stora delar av centrala Stockholm pressas undan av grävmaskiner och hjullastare. Men med en elmoped står det aldrig stilla.

Vässla generation 2 klarar lätt de 45 kilometer i timmen som står på faktabladet och jag når rätt ofta hela 50 kilometer i timmen – även när två personer trängs på sadeln. Därmed kan jag hänga med bra i trafikrytmen. Jag behöver inte vara så rädd för stora och snabba lastbilar och bussar – jag kan hålla snabbare rytm på de flesta vägavsnitt.

Jag känner mig också smidigare och mindre än de stora motorcyklarna som försöker kryssa fram mellan bilköerna. Det är smala filer på de flesta leder till Stockholm och det går inte att köra en stor motorcykel på någon av mittlinjerna, det blir i stället till att köra slalom och riskera att slå i en bak- eller framskärm. Vässla 2 tar lite mindre plats även om jag också måste ställa mig stilla då och då.

Designen har ändrats en aning mellan generationerna från Vässla. Tvåan ser lite större och rejälare ut. Det känns också så. De större hjulen bidrar till intrycket och det är tydligt bättre och mer välbalanserade bromsar. Skivor både fram och bak – tidigare var det trumbroms bak – gör skillnad.

Det stora handtaget på sidan är utbytt mot ett som är lite mer diskret. Bildskärmen har bytt form och är nu som en liggande Iphone X. 

LÄS MER: Vi kör elmotorcykeln från NIU  

Svårt att se bildskärmen

Batteriet sitter under sadeln och kan plockas ur för laddning. Motorn är på 1200W, toppfarten nämnda 45 kilometer i timmen och räckvidden 40 – 60 kilometer i timmen. Det finns två körlägen – Fast och Eco. Jag kör, förstås, på Fast men vill du få längre räckvidd på ett laddat batteri rekommenderas Eco som bromsar toppfarten och dämpar accelerationen. Vill du ha ytterligare längre räckvidd kan du köpa till ett batteri till – men det inkräktar förstås på lastutrymmet under sadeln.

Den smarta kroken för väskan under styret sitter kvar och det finns blinkersindikering, med ljud. Bildskärmen är enkel och tydligt – i rätt ljus. När solen skiner är det svårare att se vad som står på skärmen. Det är synd. Och jag skulle gärna se någon form av blinkersindikering på skärmen för det är inte alltid pipet hörs in i hjälmen. 

En annan sak som Vässla kan behöva trimma är valet av däck. Nu är däckradien aningen skarp vilket får till följd att det känns som att jag ramlar i kurvorna och jag passar mig från att svänga i för hög fart. Det känns lite som att cyklar med smala däck som är pumpade aningen för mycket.

För mina långa ben är det också lite trångt fram till skoterkåpan men å andra sidan finns rejält med plats att kasa bakåt på sadeln. Sittpositionen är lite mer upprätt nu än tidigare – det är bra.

Priset för Vässla 2 är 25 000 kronor, efter ett introduktionspris tidigare i vår på 22 500 kronor. Det är 5 000 kronor mer än första generationen som såldes under förra året.