ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Tesla S P85D provkörd – kraft utan pardon

Tesla Model S P85D

Tesla Model S P85D

1/4

Tesla Model S P85D

Tesla Model S P85D

2/4

Tesla Model S P85D

Tesla Model S P85D

3/4

Tesla Model S P85D

Tesla Model S P85D

4/4

Tesla S P85D provkörd – kraft utan pardon

Tesla S P85 D är en innovativ och spännande bil.

Och den bjuder på en helt makalös acceleration.

Men när man väl tröttnat på att tokgasa är det här ett bilval man kan komma att ångra.

Kraften kommer omedelbart. Och helt utan pardon. Med knappen ”Insane” intryckt på den stora pekskärmen släpps de 700 hästkrafterna lösa och den tunga sedanen accelerera från 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder.

Det är betydligt snabbare än de flesta bensindrivna sportbilar – och upplevelsen av 900 Nm i den tysta elbilen är makalös. Och snart kommer en uppdatering som ska kapa accelerationstiden med ytterligare en tiondel.

Dubbla motorer

P85 D är fyrhjulsdriven, vilket är en av förklaringarna till de fina prestandasiffrorna. Bokstaven "D” i modellbeteckningen står för dubbla motorer och det är så Tesla har löst det här med fyrhjulsdriften.

En motor har placerats bak för att driva bakhjulen och en har placerats fram för att leverera kraft till framhjulen. Det är enkel och smidigt – och fungerar blixtsnabbt. Genom att hjulen separat kan bromsas av bilens elektronik regleras vridmomentet hela tiden individuellt för varje hjul.

Resultatet är en spårsäker bil som klarar sig fint löst underlag utan att bjuda på några obehagliga överraskningar.

BEYGET - Så bra är Teslas värsting punkt för punkt

Inte så rolig trots kraften

Men när man tröttnat på att tokaccelerera – och det gör man faktiskt rätt snabbt – är Tesla P85D inte speciellt rolig.

Visst biter sig bilen fast rätt bra i underlaget, trots att asfaltens temperatur närmar sig noll. Och visst känns tvåmotorsversionen bättre balanserad än bilarna som endast har en motor bak.

Men som förare får man inte mycket känsla varken för underlaget eller bilen. Styrningen känns död och den väl tilltagna vikten – P85D har en tjänstevikt på närmare 2,4 ton – gör sig påmind i varje kurva. Inte minst på motorvägen där bilen nästan känns vinglig under snabba kursändringar. Här har Tesla inget att sätta emot konkurrenter som till exempel Porsche Panamera och Audi A7.

Bullrig med dålig fjädringskomfort

Komforten är inte heller lysande. De sportstolar som sitter i P85D är bra och utrymmena är väl tilltagna för alla resande i bilen, men fjädringskomforten är allt annat än imponerande.

Bilen upplevs märkligt nog som både gungig och stötig på samma gång. I kupén får man också stå ut med en del buller från däcken och en hel del ljud utifrån. Under testkörningen fick vi för oss att något av fönstren var öppna, vilket inte var fallet.

Klockren miljömässigt

Miljömässigt är det naturligtvis klockrent att köra Tesla – så länge man ser till att ladda med miljöbra el. Och det här är kanske det främsta argumentet för att köpa en Tesla i stället för någon av de tyska fossildrivna konkurrenterna.

Runt 1,9 kWh lär P85D förbruka och med den svenska genomsnittselen innebär det inte många gram CO2 per kilometer. Och känslan av att köra en ren bil är svårslagen.

BEYGET - Så bra är Teslas värsting punkt för punkt

Relaterat