Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 6 feb 2015 11:08

Svenska rallyt -favoriten: Känner mig hemma här

Säsongens nya bil, VW Polo R WRC.

Säsongens nya bil, VW Polo R WRC.

1/3

Foto: Reporter Images / Epa / Tt

Jari-Matti Latvala firar förra årets seger i Svenska rallyt.

Jari-Matti Latvala firar förra årets seger i Svenska rallyt.

2/3

Foto: Reporter Images / Epa / Tt

Svenska rallyt är favoriten säger Jari-Matti Latvala när vi träffar honom inför förberedelserna för rally-vm.

Svenska rallyt är favoriten säger Jari-Matti Latvala när vi träffar honom inför förberedelserna för rally-vm.

3/3

Foto: Lars Nilsson

BORGAFJÄLL. Finske rallystjärnan Jari-Matti Latvala slår sig ned i en fåtölj framför brasan på Hotell Borgafjäll.

Utanför fönstret är det sex grader kallt, mörkt och marken täcks av snö.

- Här känner jag mig hemma, säger rallyföraren som är stor favorit till segern i Svenska rallyt.

Volkswagens rallyteam inledde säsongen 2015 med tester i de svenska fjällen. Säsongen 2014 hade precis kört i mål men en av de som allra mest ser fram emot ett nytt år är Jari-Matti Latvala, tvåa totalt ifjol efter stallkamraten Sebastian Ogier.

Det är ett högst hemligt test och Expressen är enda tidning och tv-kanal som släpps i närheten av teamet.

Hotellet i Borgafjäll har öppnat enbart för Volkswagen och hotellets personal vill inte avslöja när VW-teamet kommer tillbaka från sin dag ute i skogen.

Topphemliga bilar

Och vi har fått stränga order om att hålla oss borta från bilarna. Vi får absolut inte filma eller fotografera de helt nyutvecklade bilarna som ska göra debut först i Monte Carlo-rallyt. Vi får heller inte tillstånd att prata med någon annan i teamet.

Vi får ett sms: "ring det här numret kl 16.30 och bestäm en tid och en plats för mötet med Jari-Matti Latvala".

Klockan är 16.00 när Latvala kommer uppför trappan och ser lite undrande ut. Jag presenterar mig och en stund senare kommer den finske rallystjärnan tillbaka och slår sig ned framför brasan för vår intervju.

Hemlighetsmakeriet är borta.

Välkommen till Sverige och välkommen tillbaka till snön.

- Tack, det är alltid roligt att komma tillbaka till Sverige, jag känner mig som hemma här. Jag kommer från landet i västra Finland så det här känns verkligen som hemma. Jag gillar att åka till Värmland och jag tycker också om att göra de förberedande testerna, det är hemmaplan. Det är faktiskt första gången jag ser snö sedan Svenska rallyt i februari.

Ja, du har vunnit Svenska rallyt tre gånger. Är det din favorittävling i VM-serien?

- Ja, verkligen, det är det. Jag har växt upp med att köra på snö, is och grus. Jag körde bil första gången på en is hemma i Finland, det känns helt naturligt för mig.

Avslöja nu, hur går det till att vinna Svenska rallyt, vilket är segerreceptet?

- Som jag sa så för mig har det naturligt att köra på snö och is, och med snövallar, om det nu är snövallar. Svenska rallyt är en snabb tävling så det gäller att behärska farten, men det gäller också att lära sig att anpassa sig efter greppet. Förhållandena ändras mycket under tävlingen, det skiftar från is och snö till grus. Det handlar också mycket om att veta när det går att göra en attack och var, var det går att tjäna tid.

Du har kört mycket på snö och is och VW-teamet har stor erfarenhet. Så vad är det egentligen ni testar där ute i skogen, kan ni inte allt redan?

- I år är det ett nytt reglemente så vi har byggt en helt ny bil. Den ska testas tillsammans med däcken. Vi testar hur bilen jobbar med däcken och hur vi kan ställa in bilen för att vi ska kunna spara på däcken så mycket som möjligt. I Svenska rallyt är det ofta snö och is på morgonen men när sen kanske 100 bilar har kört sträckan så kommer det fram grus, och då slits dubben. Vi vill ha en bil som är snäll mot däcken och en bil där jag som förare kan känna greppet.

En ny bil, vad är nytt?

- Vi har till exempel inte längre en växelspak utan det är hydraulik som sköter en växelväljare som sitter på ratten. Det betyder delvis en ny körteknik.

Är det stor skillnad?

- Ja, det är det, men för mig betyder det inte så mycket för jag körde med den här typen av växelväljare i Ford. Alla som körde WRC-bil före 2010 kan det här. Växlingarna går lite snabbare och mjukare.

Så för några förare så blir det här helt nytt?

- Ja, för till exempel Thierry Neuville i Hyundai och för Elfyn Evans, jag tror inte de har kört med den här växelväljaren.

När det gäller inställningarna på bilen, är det stor skillnad på din bil och din teamkompis Sebastien Ogiers?

- Lite skillnad är det. Jag föredrar lite styvare fjädring och han föredrar lite styvare transmission. Men vi skulle kunna byta bil, i princip.

Du körde tidigare Ford, vad är den största skillnaden mellan Ford och VW när det kommer till köregenskaper?

- Forden jag körde överstyrde lite mer och kändes mer som en bakhjulsdriven bil. VW-bilen understyr lite och känna som en framhjulsdriven bil.

Var det svårt att ställa om till VW?

- Ja, i början var det det. Jag försökte också att göra om bilen till en Ford men märkte att jag kom längre och längre ifrån de inställningar som Ogier hade. Jag försökte göra om bilen från det den var byggd för, så jag fick tänka om. Jag fick acceptera bilen och byta körteknik så att den passade bilen istället, och det blev bättre.

På tal om Ogier, världsmästaren, det är han du ska besegra för att bli nummer ett.

- Stämmer bra, han är svårast att slå. Men jag hade mitt bästa år någonsin i VM 2014 och jag gjorde några misstag i början av året. Ja, och i Tyskland. Men utan de misstagen så kan jag vara med.

Är det svårt i rally - att ha farten och inte göra misstag?

- Ja, jag tycker att farten kommer först. Utan den kommer du ingenvart. Men när du hittat rätt fart gäller det att hitta rytmen och vara konsekvent snabb. Och att ta bilen i mål och anpassa farten efter nivån på greppet i vägen. Många kan vara snabba på enstaka sträckor men det handlar om att vara snabb på alla sträckor och nå mållinjen.

Vilken är din plan för 2015 - hur ska du besegra Ogier?

- Jag visade under 2014 att jag kan vinna på snö, grus och asfalt. Så det handlar om att inte göra misstagen.

Är det skönt att få börja en ny säsong?

- För mig som tvåa i VM är det det för nu har jag chansen att få börja om på noll.

Varför är Monte Carlo en så svår tävling?

- Är det som vanligt så är det många olika förhållanden, vi kör på torrt, blött, is och snö uppe i bergen. Det är en väldigt svår tävling och Ogier är väldigt duktig där.

Marcus Grönholm kom till teamet i augusti, vad tillför han?

- Han har jobbat med att utveckla den nya bilen och han kan komma in med fräscha ögon och se saker som vi kanske tagit för givna. Det är nyttigt att plocka in någon utifrån för att titta på allt på ett nytt sätt.

Vilka blir dina svåraste motståndare i Svenska rallyt?

- I Sverige handlar det om Andreas Mikkelsen, Mads Östberg och så Ogier förstås. De är tuffast att slå.

Är du förvånad över att Hyundai-teamet inte lyckades bättre under 2014?

- Nej, de kom in och satsade stort för att slå oss men vi har också satsat mycket. De har också utvecklat bilen under hela året. De har också roterat på många förare och då kan det bli en extra press på förarna, som leder till misstag. Förarna får inte rutinen från ett helt mästerskap.

En förare från Finland har vunnit Svenska rallyt sju gånger de senaste åtta åren. Vem den åttonde är? Ja, den förare som Jari-Matti Latvala pratat allra mest om under intervju, teamkamraten som Latvala går och väntar på på hotellet i Borgafjäll. Föraren han har bestämt sig för att besegra i Sverige - och i VM-serien: Sebastien Ogier.

Se Svenska rallyt live i mobilen eller datorn – vi sänder LIVE

Relaterat