Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 16 dec 2014 07:00

Svensk vd i Ryssland: Måste ha hjälm ibland

Bo Andersson är vd för ryska Avtovaz, där bland annat Lada ingår.

Bo Andersson är vd för ryska Avtovaz, där bland annat Lada ingår.

1/3

Foto: Sergei Chirikov / Epa / Tt

Lada Granta – en av Bo Anderssons bilar.

Lada Granta – en av Bo Anderssons bilar.

2/3

Lada C-cross – en av Bo Anderssons bilar.

Lada C-cross – en av Bo Anderssons bilar.

3/3

Bo Andersson är en doldis.

Men han är utan tvekan en av bilvärldens tuffaste företagsledare.

Som vd för den ryska biltillverkaren Avtovaz tvingas han hantera katastrofresultat, massiva uppsägningar – och politiker som Rysslands premiärminister Dmitrij Medvedev och president Vladimir Putin.

I samband med Stora Bildagen fick ALLT OM BILAR en exklusiv intervju med honom.

Biltillverkaren Avtovaz, tidigare VAZ (Volzhsky Avtomobilny Zavod) ägs till 49 procent av ryska staten och till 51 procent av Renault Nissan, som klev ombord 2012. Det är ett företag som går igenom en lång och djup kris med vikande försäljning och en svag lönsamhet.

Mannen som är utsedd att ta sig an uppgiften att vända företaget på rätt köl är Bo Anderssons från Falkenberg. Efter en militär karriär gick han till Saab Automobile och hamnade sen som global inköpsdirektör på GM. Bo Andersson gick vidare till den ryska fordonstillverkaren GAZ. Nu står han sedan sex månader mitt i sin tuffaste utmaning hittills: Att som vd få fason på Avtovaz.

Eftersom ryska staten äger halva bolaget rapporterar Bo Andersson direkt till regeringen och premiärminister Dmitrij Medvedev. Han har också träffat president Vladimir Putin vid ett antal tillfällen. Mötena med regeringen är av olika karaktär.

– Ibland måste jag ha hjälm på mig. Men ibland går det bättre, säger han.

Starten på det nya jobbet blev brutal, inte minst för företagets anställda. Bo Andersson kavlade upp ärmarna direkt och tog tag i de skenande kostnaderna. Bland annat sa han upp 16 000 man, vilket han inte är odelat nöjd med nu i efterhand.

”Ett ineffektivt företag”

Bo Andersson pratar fort. Bygger korta meningar. Viker aldrig med blicken. Och verkar vara nästan brutalt ärlig när han beskriver sin och företagets verklighet.

– Jag har ett väldigt ineffektivt företag. Jag har i princip 50 000 arbetare som jag måste ta hand om. Jag har ett företag som har förlorat marknadsandelar i 21 år. Jag har en återförsäljarorganisation som är olycklig, eftersom man tappat volymer. Vi har en leverantörsbas som är olycklig.

Det låter nästan som om han utkämpar ett krig.

– Jag skulle inte säga att det är krig, men det är en situation där ekonomin i landet är svag, försäljningen är lägre och de fasta kostnaderna är högre än de varit tidigare. Kriget jag har är med tid – för jag har ingen tid. Varje dag är en förlorad dag.

När Bo Andersson tillträdde hade man just misslyckats med att bygga Nissan Almera. Kvaliteten höll inte måttet.

– Det var ju en katastrof. Men i år har vi återlanserat Nissan Almera, vi har lanserat Renault Sandero, lanserat Logan, Stepway och nya Nissan Sentra. Vi har gjort det i tid och med rätt kvalitet. Du kan inte tänka dig hur mycket jag har jobbat med det. Men vi har fått tillbaka ryktet inom Renault-Nissangruppen att vi är kapabla och att de har förtroende för oss. Och utan det är det svårt att driva ett sånt här företag.

Flera som misslyckats

Flera tidigare ägare har misslyckats med att få fason på Avtovaz, bland andra Fiat och GM. Bo Andersson är inte heller säker på att lyckas.

– Jag är väl ödmjuk och säger att det inte är säkert att jag ska lyckas heller. Men då är jag en av många. Jag har många svagheter – men jag lyckas normalt sett engagera folk. Jag delade in fabriken i elva enheter första veckan. Jag gav uppdraget till elva ryska chefer och du har en elftedel. Jag kommer supporta dig. Du rapporterar till mig varje morgon, tre enkla nyckeltal: kvalitet i går, volym i går, kostnad i går. Och det fungerar. I går byggde vi 3 180 bilar, jag får en rapport när vi inte är där.

– Jag har också betalat ut bonusar till två av de elva fabrikerna. Alla fick en extra månadslön och de vet varför. De hade bättre kvalitet än de andra. De hade bättre volym än de andra. De hade bättre kostnader än de andra.

Vad efterfrågar de ryska bilköparna?

– Det Finns många olika typer av ryska bilköpare, lyxbilarna växer ju. Men vanliga människor som köper en bil för 10 000 euro vill ha en bil som är enkel att reparera, en bil med billiga reservdelar. Tittar man på våra reservdelar är de ungefär 50 procent billigare än våra europeiska och japanska konkurrenter. Kunderna vill ha en bil som är enkel att göra service på. Det är i princip de grejerna som är viktiga.

Så det handlar mest om funktion?

– Funktion. Kostnad. Initialt pris. Reservdelspris. Reparationspris.

I Europa, framför allt i södra Europ, handlar det mycket om bilar som uttrycker mer mjuka världen nu. Inte en stor grej för er, alltså?

– Det kanske växer, men jag ser inte det som en trend. Lada Granta har varit nummer ett i 27 månader. Där får du en funktionell bil. Du får ABS-bromsar, du får servostyrning, du får airbags och bra utrymmen för ungefär 4 500 euro. De är nöjda med det.

Flera strukturförändringar

Förutom att skära kostnader och öka kvaliteten har Bo Andersson genomfört ett antal strukturförändringar. Vissa är enkla, men effektiva.

– Jag är väldigt nöjd med att vi införde kundorderstyrning från och med september. Innan byggde vi bilarna mot lager. I dag bygger vi alla bilarna mot kund- och återförsäljarorder. Om vi inte har en order bygger vi inte. Väldigt stor förändring.

– Innan kunde man bara köpa en Lada Granta med luftkonditionering om man köpte lyxvarianten. Nu kan du få vad du vill ha. Många kunder vill ha en basvariant med luftkonditionering, de vill inte ha en lyxvariant, säger han.

Talar man om miljö och bränsleförbrukning i Ryssland?

Nej, nej. Vi har låga bensinkostnader, tittar man på dagens valutakurs kostar en liter bensin fem kronor. Väldigt lite snack om miljö. Du har 60 procent av bilarna på ryska vägar är Euro 3-standard eller lägre. Känner du att du som chef för ett bilföretag har ett ansvar att påverka det här?

– Absolut. Tittar man på allt som vi gör… jag bad om att få pengar från ryska regeringen för att ta hand om alla våra miljögrejer. Ja byter ut alla generatorer, vi förbättrar utsläppen från våra målerier. Och allting vi gör för miljön förbättrar också kostnaderna.

Säkerhet då? Är det något som efterfrågas av era kunder?

– Det här är något som jag har diskuterat mycket med regeringen. Det dör ju 28 000 människor i trafiken varje år, vilket ju är ganska brutalt. Vi gör allt för att komma till en europeisk säkerhetsstandard, men för kunderna är inte detta något stort köpargument. Men vi som biltillverkare vill ju exportera till våra gamla exportmarknader Östeuropa, Afrika och Latiamerika. Då måste vi ha europeiska krav, så vi driver detta på grund av exportbiten också.

Hur stor är exporten i dag?

I dag är den ungefär 12 procent.

Har du något uppsatt mål här?

– Nej, men med de produkter vi lanserar nästa år borde vi kunna dubbla det. Men det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att komma tillbaka med 20 procents marknadsandel i Ryssland. Är man inte stark på hemmamarknaden kan man inte exportera heller.

Relaterat