Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Svensk nanoteknik gör Koenigsegg snabbare

NANOTEKNIK I AGERA R. Behandlade cylinderfoder ger lägre friktion och högre effekt.

Bakom Koenigseggs våldsamma effektsiffror döljer sig svensk nanoteknik. Och snart kan vi få se tekniken i helt vanliga personbilar.

Koenigsegg har uppdaterat Agera R inför modellåret 2013. Toppeffekten har höjts från 940 till 960 hästkrafter om man tankar bensin, och från 1115 till 1140 sanslösa hästkrafter om man i stället har E85 i tanken. En del av hemligheten bakom effektsiffrorna: Koenigsegg Agera R är världens första serieproducerade bil med cylinderfoder behandlade med nanoteknik. Tekniken sänker friktionen mellan kolv och cylindervägg, och därmed kan man plocka ut ytterligare hästkrafter.

Svensk teknik

Bakom tekniken döljer sig det svenska företaget ANS, Applied Nano Surfaces AB.

- Det är en speciell typ av teknik som vi har utvecklat, en mekanisk process som gör ytan slätare. Samtidigt skapas ett tunt lågfriktionsskikt på komponentens yta som minskar både friktion och slitage. Materialet är en så kallad nanokomposit, där volfram är en av huvudkomponenterna, förklarar vd Mattias Karls.

Snart i vanliga bilar

ANS jobbar med de flesta europeiska biltillverkare - som har testat tekniken i sina motorer under de senaste åren. Koenigsegg är först ut, men Mattias Karls avslöjar att vi kan komma att få se tekniken i vanliga personbilar inom en snar framtid.

- Det ligger något år bort i tiden. Det här går att göra väldigt billigt, och metoden passar bra för storskalig tillverkning.

Annons: