Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Suzuki Vitara – både praktisk och bekväm

Suzuki Vitara
Foto: David Jakobsson
Suzuki Vitara
Foto: David Jakobsson
Suzuki Vitara
Foto: David Jakobsson

Det här är inte någon rolig bil. Och den är inte speciellt snygg.

Men, när man kört den ett tag upptäcker man att nya Suzuki Vitara är en både praktisk och bekväm modell.

Dessutom är prislappen helrätt.

Suzuki lanserar nu en ny generation av sin storsäljande lilla suv Vitara, det här är den fjärde Vitaran sedan introduktionen 1988.

Jämfört med den förra generationen har Vitara krympt en aning, kanske för att göra modeller smidigare i stadstrafik. Utrymmena i bilen är dock fortfarande helt okej och räcker för att en tvåbarnsfamilj ska klara både vardag och långresa.

Vitara har en hyfsad markfrigång – 18,5 centimeter, uppger Suzuki – och går att köpa med fyrhjulsdriftssystemet som kallas Allgrip.

LÄS MER: 10 suvar du kan ha råd med

 

Blek upplevelse på vägen

Systemet erbjuder fyra olika körprogram för olika typer av underlag – Auto, Sport, Snow och Lock. Det gör att modellen också klarar lite tuffare utmaningar än bara vanliga vägar, även om man kanske ska välja en annan bil om man vill ut på riktiga offroadäventyr.

Ute på asfaltsvägarna är Vitara en rätt blek upplevelse, om man ska vara ärlig. Vägegenskaperna är sävliga och Vitara lockar inte fram någon körglädje.

Inredningen är inte heller speciellt upplyftande, men är både funktionell och praktiskt.

Komforten är dock överraskande bra. Testbilen går mjukt och rör sig förvånansvärt tyst över underlaget. Man sitter också bra i stolarna, även om långa förare kanske kan önska sig lite mer stöd för låren.

Nya Suzuki Vitara erbjuds med två olika 1,6-litersmotorer. Det handlar om en diesel och en bensin, båda på 120 hästkrafter.

De båda motoralternativen motorerna kommer med manuella växellådor som standard, men går också att beställa med automatlådor.

Och det kan vara en bra idé, den sexväxlade manuella låda som vi kör i kombination med dieselmotorn är tungjobbad och lite bökig att hantera.

LÄS MER: 10 suvar du kan ha råd med

Bra säkerhet och pris

Nya generationen av Vitara har fått ett lyft när det gäller säkerheten.

Fem starka stjärnor i EuroNcap och en hel del säkerhetsutrustning som standard. Här hittar vi bland annat sju krockkuddar, bältessträckare och en autobroms som jobbar i tre steg: Först varnar den, sen kommer bromsassistent och sen helt automatisk bromsning.

Ett av de verkliga trumfkorten för nya Vitara är priserna. Instegsbilen med tvåhjulsdrift och bensinmotor är låga 154 900 kronor. Vill man ha en fyrhjulsdriven bensinare börjar priserna på 189 900 kronor. Med diesel och fyrhjulsdrift kostar Vitara från 219 900 kronor.

LÄS MER: 10 suvar du kan ha råd med

Annons: