Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 22 jul 2013 15:27

Superbil – även när vägen tar slut

1/7

2/7

3/7

4/7

5/7

6/7

7/7

En ny trend är på gång i superbilsvärlden – superbilar för terrängen.

Det handlar om fordon som inte bara ska gå i 300 kilometer på slät asfalt utan fungera lika bra på skogsbilsvägen.

Senast ut är Italdesign Giugiaro Parcour Concept.

Italdesign Giugiaro Parcour Concept är superbilen som klarar stock och sten. Konceptet kan verka unikt men som vanligt brukar en tripp tillbaks i historien visa det motsatta.

Redan 1995 premiärvisades den storvuxna Mega Track. Karossen hade ett tydligt terrängtycke och bilen var fyrhjulsdriven med hjälp av Mercedes dåvarande V12:a på 394 hästkrafter. Markfrigång från 20 centimeter till imponerande 32,5 centimeter.

1990-talet var inte moget för snabbtransport på styltor. Kanske är det samma läge nu.

Utomhusaktivitet

Italdesign pratar inte om serieproduktion utom om ett koncept där design och tekniklösningar samsas. Namnet Parcour syftar på den franska utomhusaktiviteten med samma namn – där tillvarons alla fysiska hinder är till för att övervinnas genom spänst och klättring.

Samma filosofi gäller för Italdesigns visioner om en bil som beter sig lika sportigt och atletiskt åt på slät asfalt som den på ett oberört vis tar sig fram på åkern. En stylad rallybil för dem som har råd. Och brått.

Fyra körprogram

Bilen är byggd kring en Lamborghini V10-motor på 550 hästkrafter. Markfrigången kan liksom på Mega Track varieras, från 21 centimeter till 33 centimeter. Fyra körprogram reglerar framfarten.

Accelerationen 0-100 km/h uppskattas till 3,6 sekunder och toppfarten till cirka 320 km/h.

Relaterat