Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Subaru Forester 2002 kommer fram överallt

Subaru Forester är en smart, fyrhjulsdriven bil som passar perfekt för svensk vinter.

Oöm, och med framkomlighet i världsklass.

Subaru Forester är en smart, fyrhjulsdriven bil som passar perfekt för svensk vinter.

Modellen har blivit eftertraktad på begagnatmarknaden, vilket driver upp priserna till nästan märkliga nivåer.

Forester har funnits med ett tag nu, redan 1997 kom bilen ut på marknaden. Och för svenska förhållanden är detta en smart bil. Med Forester får man de flesta fördelarna från en suv. Man har en hyfsad mark­frigång, men har fyrhjulsdriften och man har en bra dragvikt. Men man slipper åka runt i en för stor bil och känna sig som en omoralisk miljöbov.

Subaru har under de år bilen funnits använt ett ­antal olika motorer till Forester, alla av boxertyp ­vilket ger en låg tyngdpunkt. Vanligast är bensin­motorer på två liter med lite olika effektuttag. ­Klenast är en 122-hästare och starkas en 2,5-liters turbo på 230 hästar.

Tråkig inredning

Inredningen i Forester har alltid varit en tråkig historia. Plastigt är bara förnamnet. Vid en uppdatering 2003 blev det dock en smula bättre, men fortfarande handlar det om en av bilvärldens tråkigaste inredningar. Dock är den både funktionell och tålig. Säkerhetsnivån har också varit låg i Subaru Forester, men efter hand har det blivit bättre även om det tagit lite tid. ESP kom till exempel inte förrän 2006 - och då bara i kombination med automatlåda.

Den här lilla kombisuven är lätt att lasta med sin stora lucka och relativt låga lasttröskel. Utrymmet i skuffen är också helt okej, även om Forester här får stryk av många vanliga kombibilar.

Bra på dålig väg

Den här modellen är rätt trevlig att köra. Väg­egenskaperna är fina, speciellt på dåliga vägar eller vid vinterväglag. Komforten är okej, även om man får leva med en del oväsen från både vind och däck. Utrymmena för passagerarna är acceptabla, men någon limousinekänsla får man inte i baksätet direkt.

Ägarna verkar inte vilja släppa sina Forester i första taget och begagnatpriserna är sällsynt höga. För en mer än tio är gammal bil som gått uppemot 20 000 mil får man räkna med att punga ut uppemot 60 000 kronor. Jobbigt när man köper, men å andra ­sidan kan man vara trygg i att det finns pengar kvar i bilen den dag man bestämmer sig för att sälja.

Subaru Forester 2,0, -02

Pris: Från cirka 60 000 kronor.

Motor: Fyrcylindrig bensin.

Cylindervolym: 1 994 cc.

Effekt: 122 hk.

Vridmoment: 176 Nm.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, manuell.

0-100 km/h: 10,8 sekunder.

Toppfart: 178 km/h.

Förbrukning: 8,5 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 204 g/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 550 x 1 740 x 1 600 mm.

Tjänstevikt: 1 440 kg.


■PLUS:

+ Bra framkomlighet. Få bilar tar sig fram som en Forester när underlaget blir eländigt.

+ Stabil dragbil. Trots att detta är en för­hållandevis liten bil är den en stabil dragare. Med vissa motorer klarar den två ton.


■MINUS:

- Sanslöst dyr. Subaru Forster kostar nästan konstigt mycket pengar som begagnatbil.

- Plastig interiör. Det är visserligen ­praktiskt och förmodligen rätt stryktåligt - men det är också ocharmigt.


■SE UPP MED:

! Arbetsbilar. Många ­exemplar av Forester lever hårda liv och används som ­arbets­redskap. Det tar ut sin rätt till slut.

Annons: