Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 16 apr 2013 12:39

Stort test: De 10 bästa bilarna i Golf-klassen

BÄST I KLASSEN. Volkswagen Golf är inte billigast i klassen – men mest prisvärd.

BÄST I KLASSEN. Volkswagen Golf är inte billigast i klassen – men mest prisvärd.

Foto: Abdruck Fuer Pressezwecke Honorarfrei

Den så kallade Golfklassen är viktigare än någonsin, både i Sverige och i resten av Europa. Och det finns många riktigt bra bilar som tävlar om bilköparnas gunst. Vi har listat våra tio favoriter just nu. På första plats: Nya Volkswagen Golf, som efter nästan 30 år fortsätter att sopa banan med sina konkurrenter.

Volkswagen gick fram med varsam hand när de skulle göra den nya ­designen, noga med att inget skulle sticka ut och skrämma de trogna Golfkunderna. Bilen är en aning mer elegant, men det krävs att man tittar ordentligt för att uppfatta att det handlar om en helt ny bil.

Detsamma gäller inredningen. Här är det strikt och funktionellt utan extra­vaganser. Allt håller hög klass, men utan att man egentligen märker det. Precis som det ­brukar vara i en Golf.

Rejält bantad bil

Volkswagen har bantat nya Golf rejält jämfört med den utgående modellen. Trots att bilen blivit större och innehåller fler ­tekniska finesser så är den 100 kg ­lättare än föregångaren, uppger VW. Och det är ­viktigt. Att få ner vikten är en av de av­görande ­parametrarna för att få ner bränsle­förbrukningen.

Det är trevligt att köra nya Golf. Vill man så går det att pressa en hel del körupplevelse ur bilen, även om den inte når upp i samma klass som till exempel Audi A3 och BMW 1-Serie.

Golf är fint balanserad och följer förarens minsta nyck även under mer inspirerad körning.

Neutralt uppförande

Till vardags bjuds man dock inte på någon stor upplevelse bakom ratten på sjunde generationens VW Golf. Men det är som det ska vara. Golf uppför sig så neutralt och självklart i alla situationer att man aldrig behöver tänka på den, att man aldrig överraskas eller irriteras.

Golf går att få med ett flertal bensin- och dieselmotorer. Hyfsade miljöalternativ finns, som till exempel den 1,6 liter stora 105- hästarsdieseln som förmodligen kommer att bli storsäljaren i Sverige. Och det är en bra motor som gör Golf snål. VW uppger att ­bilen går att köra på 3,8 liter per tio mils blandad körning, och skulle då släppa ut 99 gram CO2/km. I verkligheten är det nog svårt att nå ner till de siffrorna, men det är inga problem att köra bilen på under halv­litern. Efter några mil med farthållaren på 90 km/h visade färddatorn 3,5 liter per tio mil. Det är svårslaget.

Finns ingen mer prisvärd konkurrent

Det finns billigare bilar i den här ­klassen. Men det finns knappast någon som är mer prisvärd. 199 400 kronor är instegspriset, men de flesta kommer nog att välja till det prisvärda Masters-paketet för 13 500 kr. Då har man en tillräckligt välutrustad bil med bland annat adaptiv farthållare, broms­assistans, lättmetallfälgar, blutooth-stereo, multifunktionsratt och komfortstolar.

Jämför man med de lite billigare ­konkurrenterna så går det att få en mer ­utrustad bil för pengarna. Dessutom har många betydligt bättre garantier än Volks­wagen, som bara erbjuder två års nybils­garanti. Men den dagen det är dags att byta bil igen och summera vad kalaset egentligen har kostat tror jag ändå att Golfägarna får tillbaka sina extra investerade tusenlappar, tack vare ett högre andrahandsvärde.

-

VW GOLF 1,6 TDI 105 BLUEMOTION

Pris: Från 199 400 kr.

Garantier: 2 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rost, 3 år lack.

Motor: Fyrcylindrig diesel.

Cylindervolym: 1 598 cc.

Effekt: 105 hk.

Vridmoment: 250 Nm.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, femväxlad manuell.

Förbrukning: 3,8 liter per tio mils ­blandad körning.

CO2: 99 gram CO2/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 255x1 799x1 452 mm.

Tjänstevikt: 1 321 kg.

BETYG: 36

 

MOTOR

KÖRUPPLEVELSE

UTRUSTNING

KOMFORT

MILJÖ

SÄKERHET

DESIGN

INTERIÖR

EKONOMI

LASTA