Stor skillnad på europeiska och nordiska dubbfria däck

Vissa dubbfria däck är snarare anpassade för höga farter på autobahn än svenska vintervägar.
Foto: Patrik Lindgren

Det säljs allt fler dubbfria vinterdäck i Sverige. 

Men det är stor skillnad på dubbfritt och dubbfritt. 

Vissa däck är rentav farliga på svenska vintervägar.

Det finns tre olika sorters vinterdäck i dag i Sverige, dubbade, dubbfria för nordiskt väglag och dubbfria för europeiskt väglag.  

 Att köra med dubbade vinterdäck är en lång tradition i Sverige som nu börjar försvagas. Främst beror detta på den miljödebatt som på senare år präglat däckfrågan, att köra med dubbade vinterdäck släpper lös skadliga partiklar och påverkar miljön negativt.

 – Det finns också typer av dubbfria däck som faktiskt är bättre än dubbade däck på vinterväglag, säger Mattias Palmgren, produktchef på Continental.

Otydlig märkning

 De två typerna av odubbade däck skiljer sig inte bara markant från varandra, det är också svårt för en kund att veta vad det är han köper. Någon tydlig märkning finns nämligen inte.

 – Och det är stor skillnad på europeiska och nordiska dubbfria däck, säger Mattias Palmgren.

Anpassat för snö

 Han får stöd av Allan Ostrovskis, utvecklingschef på Nokiantyres.

 – Det nordiska är optimerat för att fungera så bra som möjligt på is och snö vilka är de svåraste förhållanden som uppstår här i Norden under vintern. Det europeiska är optimerat för körning på autobahn när det är vått och torrt i hastigheter som kan överstiga 200 km/h, mycket långt från nordiska förhållanden.

  – Äger man en suv och bor i Skåne är det alltså inte smart att sätta på nordiska dubbfria däck, där är det ju sällan vinter, säger Mattias Palmgren som bor i Västsverige och själv kör på europeiska dubbfria däck.

"Ingen generallösning"

 – Valet av vinterdäck handlar om vilken bil du kör, hur du kör och var du kör. Det finns ingen generallösning, säger Mattias Palmgren.

 Ett dubbfritt vinterdäck får man köra året om, något branschen inte rekommenderar.

 – Ett sommardäck har mycket säkrare egenskaper på våta och torra sommarvägar och ger dessutom ett bättre miltal, säger Allan Ostrovskis.

FAKTA

EUROPEISKT DUBBFRITT       NORDISKA DUBBFRIA          DU SKA KÖPA NORDISKT     DU SKA KÖPA EUROPEISKT
Högre hastighetsbenämning  upp till W ( över 200 km/h)
Har ibland en rundare kant.
Har färre sajpningar (ristningar i däcket).
Hårdare gummiblandning.
Lägre hastighetsbenämning upp till T (190 km/h)
Har ibland en vassare kant
Har fler sajpningar än det europeiska däcket.
Mjukare gummiblandning.
Bor där det blir snö- och isväglag med snötäckta och inte saltade vägar.
Har en mindre bil. Däcken är mjuka vilket kan innebära sladdrig körning med en stor bil.
Bor där det kanske blir en eller två riktiga vinterdagar och du dessa dagar eller veckor lika gärna kan åka kollektivt.
Det regnar mycket på vinterhalvåret.

Annons: