Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 31 okt 2004 08:39

Uppdaterad 31 okt 2004 08:52

STOR GUIDE: Välj rätt vinterdäck

HALKAN ÄR PÅ VÄG. Hur gärna vi än vill slippa så kommer snön och halkan snart. Se då till att ha rätt däck på bilen.

HALKAN ÄR PÅ VÄG. Hur gärna vi än vill slippa så kommer snön och halkan snart. Se då till att ha rätt däck på bilen.

Det är hög tid att fundera på vinterdäcken.
Tillsammans med ledande däckexperter presenterar vi i dag en stor guide till ett bra däckköp.
Här nedan kan du också läsa en sammanställning av de ledande branschtidningarnas däcktester.

Mönsterdjup

Det är visserligen lagligt att köra på vinterdäck tills mönsterdjupet är tre millimeter men det rekommenderar ingen. Så slitna däck är inte längre säkra. Byt gärna däck redan när mönsterdjupet passerat fem millimeter.

Dubbat eller odubbat

Först måste du bestämma dig för om du vill ha dubbade däck eller odubbade så kallade friktionsdäck. - Dubbade däck är säkrast i svensk klimat, särskilt söderut där det ofta är isbark på vägen. De kan bullra mer men är bäst om man sätter säkerheten främst, säger Allan Ostrovskis, som utvecklat vinterdäck över 20 år och numera arbetar som produktutvecklare på Nokian Tyres. Friktionsdäck fungerar också bra under förutsättning att rätt många andra kör med dubbar. Om alla kör friktionsdäck poleras vägbanan såphal och blank. Om du fastnar för odubbade friktionsdäck ska du se till att du köper däck som är utvecklade för nordiska förhållanden. Då är däcken testade för is, snö, väta och torrt väglag och på asfalt av nordisk typ. - Hälften av friktiondäcken som säljs i Sverige är avsedda för Mellaneuropa och inte för våra vinterförhållanden, konstaterar Allan Ostrovskis. På dessa däck läggs tonvikten på våtgrepp och bromsförmåga på autobahn och inte vägar med snö och is. Och hur vet man om ett friktionsdäck är nordiskt eller mellaneuropeiskt? - Det står inte på däcket utan man måste ha en däckhandlare som man litar på och som kan informera korrekt.

M+S-däck

Om du har en bil med grovmönstrade terrängdäck med koden M+S på däcksidan måste du kontrollera att dina däck är godkända som vinterdäck i Sverige. Är de inte det kan du bli utan försäkringsersättning om du blir inblandad i en olycka. Om du funderar på regummerade däck är det bra att veta att de kan ha större rullmotstånd, som gör att bilen rullar mer trögt och drar mer bensin.

Däcktester

I däcktesterna i olika specialtidningar kollar man däckens våtgrepp och hur det uppför sig på barmark, snö och is. - Inget däck kan få högsta betyg på allt. Högt betyg på våtgrepp ger sämre is- och snöegenskaper och tvärtom. Eller så får däcket medelbetyg på allt, säger Allan Ostrovskis. Det är också gummits egenskaper som gör att man inte ska köra på sommardäck på vintern och tvärtom. Sommardäck kan bli hårda som ishockeypuckar i kylan.

Gamla däck

Det gör inte så mycket om däcket man köper inte är purfärskt. Ett däck som hunnit bli ett par år återfår sina egenskaper med lite motion och på gummiverkstaden lagras däcket mörkt och svalt. Men självklart ska gummiverkstaden redovisa tillverkningsåret. Det är viktigt att lägga på vinterdäcken tidigt. De behöver motioneras på barmark en 30-40 mil för att komma i form. Skifta däcken. Byt bara fram mot bak, aldrig korsvis. Moderna däck ska ofta rotera åt ett håll. Det finns en pil på sidan som visar rotationsriktningen. Om du sätter däcket så det går baklänges förlorar du en del av däckets säkerhetsegenskaper och du riskerar att dubbarna släpper. Och kolla lufttrycket. Pytsa gärna i ett par hekto mer än som står i handboken. Det sparar du både däck och bensin på.

De viktiga datumen

Mellan den 1 december och 31 mars måste alla bilar i Sverige ha vinterdäck, dubbade eller dubbfria vid vinterväglag. Mellan 1 oktober och 30 april får du ha dubbdäck på bilen. Vinterväglag är det redan vid fem plusgrader blir de flesta sommardäck så hårda att väggreppet försämras. DE BLEV BÄST I TEST

Dubbade däck:

  • Vi har sammanställt däckstester gjorda av branschtidningarna Vi Bilägare, Auto Motor&Sport, Motorföraren och Teknikens Värld.
  • Bara tre dubbade och två friktionsdäck har testats av samtliga specialtidningar, de andra av minst två av tidningarna.

    Goodyear Ultra Grip

  • Har fått medelbra till bra betyg av alla tre tidningar som testat det. Invändningar gäller att det kan sladda litet oväntat, men särskilt plus för lågt buller. Pris: Cirka 1 300 kronor.

    Pirelli Winter Carving

  • Teknikens värld tycker slaskplaningsegenskaperna är urdåliga och placerar det sist bland sina testade däck, men Auto Motor&Sport tycker allt är hyfsat bra utom visst buller. Pris: Cirka 1 300 kronor.

    Gislaved Nordfrost 3

  • Testförarnas favorit, utbrister Motorföraren, bäst, tycker Teknikens värld, mest stabilt säger Vi bilägare och Auto Motor&Sport lägger det snäppet under sin testvinnare. Pris: Cirka 1 300 kronor.

    Michelin Ivalo

  • Bra grepp på is tycker Auto Motor&Sport, inte så bra grepp på is men bra i slask, tycker Vi bilägare. Teknikens värld kallar däcket en mittfältare. Pris: Cirka 1 350 kronor.

    Bridgestone Noranza

  • Svårkört tycker en, lättkört tycker en annan. Bäst på broms, sämst på acceleration, tycker en tredje. Ingen placerar däcket i topp. Teknikens värld tycker priset är för högt. Pris: Cirka 1 300 kronor.

    Continental Winter Viking 1

  • Testvinnare trots visst buller enligt Auto Motor&Sport men inte hos de andra specialtidningarna. Tredjeplatsen hos två och sist bland toppdäcken hos Vi bilägare. Pris: Cirka 1 400 kronor.

    Nokian Hakkapeliitta 4

  • Fyrkantiga dubbar biter fortfarande bra. Testvinnare hos Vi bilägare, tvåa hos Teknikens Värld och Motorföraren och trea i Auto Motor&Sport. Bäst på snö och is. Pris: Cirka 1 600 kronor.

    AGI Sarek 2 (regummerat)

  • Häpnadsväckande likt Gislaved Nordfrost och verkar fungera nästan nästan lika bra, enligt Motorföraren. Bra på våt asfalt men dåligt på snö och is, tycker Auto Motor&Sport. Pris: Cirka 800 kronor.

    Toyo Observe G1S

  • Här gjorde testförarna tummen ner. Dåligt grepp på snö, dålig drivförmåga och dåligt grepp i sidled. Kan plötsligt släppa och har dålig bromsförmåga. Pris: Cirka 1 200 kronor.

    Odubbat (friktion)

    Gislaved Soft Frost 2

  • Får första eller andra plats bland de odubbade däcken i fyra specialtidningar. Det har bra egenskaper på snö och är ett bra allrounddäck men inte lika vasst på asfalt. Pris: Cirka 1 400 kr.

    Bridgestone Blizzak WS50

  • Fick dåliga testresultat förra året, klarar sig något bättre i år men bara lite. Har svårt med slaskplaning och älgtest enligt Teknikens värld. Pris: Cirka 1 300 kr.

    Nokian Hakkapeliitta RSi

  • Förstaplatsen i Teknikens värld och Vi bilägare och i topp-tre i övrigt. Mycket bra på snö och is men sämre på våt asfalt. Bra allrounddäck med extra bra vinteregenskaper. Pris: Cirka 1 400 kronor.

    Continental Viking Contact 3

  • Får ganska bra betyg av samtliga testare. Det har bra grepp på is för att vara dubbfritt men är sämre på asfalt. Svaga på slaskplaning och bromsning enligt Teknikens värld. Pris: Cirka 1 400 kronor.

    Uniroyal MS Plus soft

  • Bra val för den som kör på torra vintervägar och ibland på slask, snö eller is, tycker Vi bilägare medan Auto Motor&Sport tycker egenskaperna på is direkt dåliga. Pris: Cirka 1 300 kronor.