Annons
X
EXPRESSEN.SE

Publicerad 31 jan 2005 09:42

Uppdaterad 31 jan 2005 09:57

"Stoppa mc-döden"

Sommar, sol - och dödsolyckor. 2004 dödades 59 mc-förare i Sverige. Nu gör branschen en gemensam ansträngning för att stoppa olyckorna.

Sommar, sol - och dödsolyckor. 2004 dödades 59 mc-förare i Sverige. Nu gör branschen en gemensam ansträngning för att stoppa olyckorna.

Förra året körde 59 motorcyklister ihjäl sig - en ökning med 50 procent.
En chocksiffra som nu får Vägverket och hela branschen att reagera och agera.
Den vanligaste olyckstypen är en singelolycka på 70-väg där motorcyklisten helt enkelt kört för fort. En annan vanlig olyckstyp beror på bilister som gör en vänstersväng så snabbt och överraskande att motorcyklisten kör in i sidan på bilen. Hela ökningen av dödsolyckor ligger dessutom i gruppen män över 35 år.

Vägverket agerar

Häromdagen började vägverket att agera. Verket startade en så kallad mc-OLA (betyder Objektiva fakta, Lösningar och Avsikter). Hela branschen samlades och vid det första mötet lade vägverket fram alla fakta om förra årets olyckor som alltså krävde 59 motorcyklisters och 17 mopedisters liv. Med på mötet var Sveriges motorcyklisters centralorganisations (SMC) generalsekreterare Per Johansson. - Inom SMC är vi mycket bekymrade över olycksutvecklingen. - Vi har ju själva kollat olyckorna och funnit att sportmotorcyklarna utgör tio procent av beståndet men står för hälften av olyckorna. - Som en konsekvens av det har vi dragit i gång en fortbildning, vårt Sporthojsprojekt, berättar Per.

Kurser i hela landet

- Projektet ska pågå till 2010 och innebär att vi över hela landet håller kurser där vi dels ska förbättra förarnas förmåga att köra säkert, dels ge dem all tänkbar statistik och fakta. - Däremot vill vi inte komma med pekpinnar, det tror vi inte på. SMC är också emot förbud och begränsningar av motorcyklarnas effekt, det är fel väg att gå, anser vi. Farligheten sitter inte i motorcykeln. Det är föraren som är farlig, fortsätter Per Johansson. - Naturligtvis fortsätter vi också att arrangera våra avrostningar och i år blir det över 100 sådana runt om i landet. I mars fortsätter mc-OLA:n med ett nytt möte med vägverket, vägtrafikinspektionen, SMC, handlarnas branschorganisation MCRF, FMCK (Frivilliga motorcykelkåren) och en del andra. Därefter blir det ett möte i juni och då ska man komma med förslag över åtgärder för att få färre motorcyklister och mopedister att köra ihjäl sig i år. En mc-förare har kraschat i Stockholm. Han skadades allvarligt.