Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 9 maj 2014 11:30

STCC får nya tuffa regler – och rallycross

Nya team Kia utmanar mästarna Volvo med tre stycken Kia Optima.

Nya team Kia utmanar mästarna Volvo med tre stycken Kia Optima.

1/4

Foto: Daniel Ahlgren

BMW-teamet Westcoast Racing satsar på tre bilar med tre konkurrenskraftiga förare.

BMW-teamet Westcoast Racing satsar på tre bilar med tre konkurrenskraftiga förare.

2/4

Foto: Daniel Ahlgren

Team Tidö har fått Richard Göransson bakom ratten.

Team Tidö har fått Richard Göransson bakom ratten.

3/4

Foto: Daniel Ahlgren

Volvo är ständigt favorittippade, men konkurrensen hårdnar.

Volvo är ständigt favorittippade, men konkurrensen hårdnar.

4/4

Foto: Daniel Ahlgren

I helgen går startskottet för racingsäsongen 2014. Ett fullspäckat schema med två nya rallycross-klasser och en ny generation racingförare – alla med ett SM-guld i sikte. Vi har tagit tempen på årets säsongspremiär i helgen på Ring Knutstorp.

STCC står inför en ny tid. Nya förare och ett nygammalt reglemente gäller för serien som genomgått ett generationsskifte. Inför 2014 har fem nya förare under 25 år tagit klivet upp till Sveriges tuffaste racingserie, ändå blir det två färre förare än föregående säsong. Fjolårsförare som Robert Dahlgren kör V8 Supercars i Australien för Volvo, Robin Rudholm har lagt hjälmen på hyllan och Tomas Engströms STCC-team Engström Motorsport sattes i konkurs förra veckan. I stället satsar Kia stort och kommer till start med tre gula Optima-bilar i händerna på Brovallen Design och Nevs ger fabriksstöd till Saab-teamet PWR Racing – som har startfältets enda kvinnliga förare, Emma Kimiläinen.

Unga talanger utmanar Volvo

Volvo är fortfarande starka med tre bilar och fjolårssegraren Thed Björk, trefaldige STCC-mästaren Fredrik Ekblom och prins Carl Philip som förare. BMW-teamet WestCoast Racing behåller rutinerade Fredrik Larsson medan de yngre talangerna Philip Forsman och Erik Jonsson tar plats i teamets två andra bilar. Både Philip och Erik har tidigare kört Porsche Carrera Cup.

Rutinerade Mattias Andersson fortsätter bakom ratten på sin Dacia samtidigt som den tidigare STCC-mästaren och långloppsföraren Richard Göransson tagit sig till Team Tidö där han förutom  ratta en Saab i STCC även ska köra Ford Fiesta i rallycross-klassen Supercars Lites som kör tävlingar på specialbyggda banor tillsammans under vissa STCC-helger.

Relaterat