ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 13 nov 2006 11.53

Stajla bilen snygg

GULDFEBER. Motor har pratat med två svenska företagare som säljer lyxdetaljer till bilen.

GULDFEBER. Motor har pratat med två svenska företagare som säljer lyxdetaljer till bilen.

Pimp.
Det är det nya modeordet i bilbranschen.
- Intresset för att göra bilen lite mera personlig blir bara större och större, säger Peter Wiklund som bland annat säljer extrautrustning till Audibilar.
Tuffaste vingen. Bästa stereon och rena hemmabion i baksätet. Din bil kan bli allt från diskotek till en kopia på en F1-bil. Plånboken och fantasin sätter gränserna.

Sug efter GPS

Marcus Holm marknadsför nu via sin hemsida smarto.se ett paket med navigeringssystem och DVD-spelare för vanliga personbilar. - Vi har sett att det är ett stort sug efter navigeringsutrustning, GPS. Mycket beror det på att de kommit ner i pris nu. En bra GPS-utrustning kostar inte mer än cirka 3 000 kronor. Vi tror också mycket på DVD-spelare i bilen, så att barnen är nöjda. Marcus Holm satsar inte på värstingprylar och han ser inte billjudsfantasterna som sin målgrupp. - Nej, vi vänder oss till vanliga bilister. Mycket av hemelektroniken har blivit billigare och passar därför bra i bilar. Peter Wiklund är vd för ab g.persson - en bilföretag som bland annat säljer bilar från VW-koncernen. Sedan ett år är de också importör av extrautrustning till Audi-bilar från tyska Abt Sportsline. STCC inspirerar.

Stor marknad i Sverige

- Vi tror att det här kan bli en stor marknad i Sverige. De som köper en ny bil i dag vill göra den personlig och vi säljer mer och mer extrautrustning och tillbehör. ABT Sportsline säljer främst utrustning till Audibilar och det handlar främst om att göra bilen ännu lite mer sportig. - Vi har sportiga produkter i botten och satsar mycket på att profilera oss med hjälp av motorsport, som DTM, STCC och JTCC, säger Peter Wiklund. - Via JTCC vill vi nå en yngre målgrupp.

Volvo för unga

När Volvo lanserar sin nya modell C30 blir det avgörande hur väl Volvo kan profilera sig bland unga köpare som vill kunna göra sin bil lite mer personlig. - Att bilen ska kunna byggas om lite eller beställas med olika färger, listor och inredning var en förutsättning när vi startade utvecklingen, säger Volvos projektledare Håkan Abrahamsson.

Kommentar Jan-Erik Berggren

Svetsen gick varm hemma i garaget och vi läste i Bilsport om alla fräcka Epa-traktorer. Plyschen värmde på vintern och tärningarna och gangsterkepsarna blev bara större och större. Att piffa (pimpa) till sin bil är inget nytt. Det nya är att nu tänker biltillverkarna själva tjäna pengar på extrautrustningen snarare än att lämna över det till andra.

Jag ser fram emot de här paketen:

    "Kids safety - säkerhet 0-12 år".
      "Mobile - enkel placering och hantering av din telefon och din mp3".
        "Enjoy - dvd, tv och musik".
          "Office - jobba trådlöst från din bil".
            "Saturday night - komplett raggarkit för en perfekt bilkväll".