Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 20 nov 2015 08:32

Snöskoter – vi testar två värstingar i fjällen

Allt Om Bilar åker till fjällen för att testa två hybrider.

Allt Om Bilar åker till fjällen för att testa två hybrider.

1/8

Foto: Lars Nilsson

Polaris Switchback 800 Pro-X och Ski-Doo Renegade XRS 800R E-Tec.

Polaris Switchback 800 Pro-X och Ski-Doo Renegade XRS 800R E-Tec.

2/8

Foto: Lars Nilsson

Ski-Doo har fått bättre fjädring.

Ski-Doo har fått bättre fjädring.

3/8

Foto: Lars Nilsson

Nästan allt är nytt under skalet i Polaris Switchback.

Nästan allt är nytt under skalet i Polaris Switchback.

4/8

Snöskotern är betydligt bättre än sin föregångare med mycket pigg motor.

Snöskotern är betydligt bättre än sin föregångare med mycket pigg motor.

5/8

Både Polaris och Ski-Doo är mycket bra på leden.

Både Polaris och Ski-Doo är mycket bra på leden.

6/8

Det bli ändå Ski-Doo som tar hem segern tack vare att den är mer lättmanövrerad utanför leden.

Det bli ändå Ski-Doo som tar hem segern tack vare att den är mer lättmanövrerad utanför leden.

7/8

Foto: Lars Nilsson

Ski-Doo Renegade.

Ski-Doo Renegade.

8/8

Foto: Lars Nilsson

Precis som i bilbranschen är crossover en korsning – här mellan ledsnöskoter och lössnömaskin.

Vi har testat två värstingar i fjällmiljö.

Häng med!

På samma sätt som fallet är för många andra produkter i samhället detaljanpassas olika skotermodeller för speciella och ibland snäva användningsområden.

Det segment - tillsammans med lössnöskotrarna – som säljer allra bäst i snöskotervärlden är crossover – en blandning mellan en lössnömaskin och en ledskoter. En crossover har många bra egenskaper utan att vara bäst på något.

Skotervärldens indelning är faktiskt mer detaljerad än så. Inom crossover finns två underkategorier:

Hybrid där de mesta av konstruktionen är gjord för att fungera så bra som möjligt på skoterled. Det vill säga bred framvagn, bra stötdämpare och drivlina kalibrerad för körning på just skoterled. Men en hybrid ska också klara körning i lössnö – utan att för den skull kunna mäta sig med en renodlad lössnömaskin.

Och freeride där maskinerna också klarar led och lössnö – men där snöskotrarna är mer anpassade mot lössö och hopp.

Polaris Switchback – nästan rakt igenom ny

Med sig in i det vintriga vykortet i Hemavans och Tärnabys fjällvärld har Expressen ALLT OM BILAR med sig två intressanta snöskotrar i hybridsegmentet i form av nya Polaris Switchback 800 Pro-X och Ski-Doo Renegade XRS 800R E-Tec.

Nya Polaris 800 Switchback Pro X ser nästan likadan ut som föregångaren. Men under skalet är nästan allt nytt – Polaris själva uppger 93 procent nya delar. De viktigaste detaljerna är det nya chassit eller plattformen AXYS.

Förarens position är framflyttad – fötterna har flyttats fram fyra centimeter medan knäna, händerna och sätet flyttats fram elva centimeter.

Tanken är att skotern ska svara på förarens minsta förändring av kroppsvikten.

Även boggins geometri är helt förändrad. Jag har hört några experter som säger att det var så här Polaris hade tänkt sig att Rush- och Switchbackmodellerna skulle prestera när första generationen presenterades med teknik hämtad från crossmotorcykelvärlden till modellåret 2010.

BILKLIPP: Tesla mot snöskoter – se duellen på sjöisen

Betydligt bättre än föregångaren

Utöver chassi och boggi finns fler nyheter. Bland annat ett interaktivt digitalt instrument där du bland annat kan koppla in din smartphone via Bluetooth och skärmen är förberedd för GPS.

Även handkontrollen som bland annat styr halv- och helljus och den elektroniska backväxeln är ny. Två nyheter som liksom Axys-chassit och Pro XC-boggin förbättrar körbarheten är den nya, smala dynan.

800-motorn har fått efternamnet H.O. vilket står för High Output. Bland annat ska ett förbättrat insug och en elektroniskt styrd avgasport ge snabbare gasrespons, lägre motorljud och bättre bränsleeffektivitet. Tyvärr är den inte direktinsprutad.

Väl bakom styret är nya Switchback Pro X betydligt bättre än föregångaren. Motorn kändes riktigt pigg utan att behöva gallskrika ut effekten över hela fjället.

Även skillnaden i balans och kapacitet att svälja gupp och ojämnheter är bättre jämfört med föregångaren. Och maskinen kändes väldigt välbalanserad.

Ski-Doo har utvecklat storsäljaren Renegade

Konkurrenten Ski-Doo Renegade XRS 800 R-Tec är en vidareutveckling av den storsäljande Renegade vars försäljningsframgångar har sin grund i just det breda användningsområdet som hybridsegmentet innebär.

Till skillnad från fjolårets modell har Renegade förbättrat ledegenskaperna vilket bokstavsbeteckningen som hämtats in från den kortare MX-Z i XRS-utförande borgar för.

I praktiken har Renegade fått en betydligt bättre fjädringsuppsättning med den kraftigt tilltagna fjädringen Kyb Pro 40 R Easy Adjust.

Det märks också när vi efter fartbegränsningen på 30 km/h trycker in gasreglaget ordentligt på den mycket gropiga skoterleden som leder från Hemavan upp mot Jofjället. Ras2-framvagnen bidrar med både lugn och precis instyrning även i guppiga kurvor.

Båda är mycket bra på leden

Jag måste säga att båda maskinerna presterar mycket bra vid ledkörning. Fjädring och chassi jobbar förtjänstfullt bort guppen och andra ojämnheter och instyrningen i kurvor är skickligt precis från både Polaris och Ski-Doo.

Det märks tydligt att båda maskinerna är konstruerade för ledkörning. Men vi vill även testa egenskaperna i lössnön bredvid.

På de snöfyllda blötmyrarna har lyckligtvis ett tjockt laget pudersnö samlat sig vilket ger oss möjlighet att burka runt så snön yr runt hjälmarna. Känslan kan närmast jämföras med att köra jetski och maskinerna följer minsta vink från föraren. Här är det inte skidorna man styr med utan det är förändrad kroppsvikt som gäller.

Till slut når vi Ropens fjällvärld och påbörjar sista delen i testet. Men i stället för att likt Tärnabys alpina stjärnor Ingemar Stenmark och Stig Strand effektivt och snabbt ta sig nedför fjällbranterna så försöker vi ta oss uppför desamma.

Ski-Doo är lättare att manövrera

Första biten gäller det att kryssa sig runt tätt stående fjällbjörkar med bibehållen fart inför den sista och brantare klättringen upp på kalfjället.

Här visar sig en av testmaskinerna bättre. Ski-Doo Renegade XRS är betydligt lättare att manövrera mellan fjällbjörkarna. Polaris-maskinen skulle på bilspråk sägas vara understyrd, det vill säga maskinen har en tendens att sträva framåt när jag som förare vill göra en snabb sväng runt en fjällbjörk med bibehållen fart.

I stället tappar man fart med följden att snöskotern gräver ner sig.

Sammanfattningsvis blir det oavgjort när det gäller ledkörning och segern i testet går därför till Ski-Doo Renegade XRS tack vare bättre egenskaper i lössnö.