Det är Statens väg- och trafikforsningsinstitut, VTI, som i samarbete med Trafikverket låtit forskare göra modeller för att beräkna kostnader för vinterväghållning.
- Vi har för första gången kunnat beräkna vad det skulle kosta samhället och trafikanterna om man sänker eller höjer driftstandarden på delar av vägnätet genom att ändra strategin för saltning, plogning och sandning, säger Anna Arvidsson, forskare på VTI i ett pressmeddelande.
Olyckor dyrast
I en rapport redovisar forskare sju jämförelser mellan olika sätt att sköta vägarna. Resultaten visar att de totala samhällsekonomiska kostnaderna ökar för samtliga jämförelser som gjorts för sänkningar av standardklassen på vägen.
Olyckorna står för den största kostnadsökningen. När en väg inte plogas ordentligt eller inte saltas ökar risken för att olyckor sker.
Ökade restider kostar
Det tar också längre tid att köra på dåligt plogad väg och restidskostnader står också för en stor del av de totala kostnaderna För alla jämförelser som gjorts har den kostnaden ökat på grund av det försämrade väglaget.
VTI och Trafikverket kallar sin beräkningsmetod för Vintermodellen och där finns kostnader för olyckor, framkomlighet, fordon, korrosion, miljö och väghållning.