Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 8 sep 2004 14:57

Uppdaterad 8 sep 2004 15:01

Snabb, bekväm - och törstig

BRA FÖR BARNEN. Ryds 620 är konstruerad för barnfamiljer. Det finns gott om förvaringsutrymmen och sittbrunnen ligger väldigt djupt i båten.

BRA FÖR BARNEN. Ryds 620 är konstruerad för barnfamiljer. Det finns gott om förvaringsutrymmen och sittbrunnen ligger väldigt djupt i båten.

170 båtar från landets ledande tillverkare. Höstsäsongen rivstartar med Stockholms Flytande Båtmässa på Djurgården.
Vi har testat campingbåten 620 HT från Ryds, ett spännande försök att nå nya båtköpare och konkurrera med bil-husvagn-begreppet.
En motorbåt drar mycket bensin, en segelbåt lite. - Men seglarna får lägga ut mycket pengar på segel efter ett par år, så det jämnar ut sig, säger Håkan Rinell på Ryds båtar. Motorn på Ryds 620, en MerCruiser på 220 hästar ger visserligen en toppfart på över 40 knop. Men den drar mycket bensin. Eller vad sägs om 25 liter i timmen? Enkel huvudräkning säger då att tanken på 150 liter är tom efter sex timmars färd i toppfart.

Räknar med bränslet

Varken Håkan Rinell eller försäljningschefen Pähr Svensson sticker under stol med att dagens motorbåtar drar mycket bensin. - Men det är kunden medveten om. I och med att han eller hon gjort valet att köpa en motorbåt har man också tagit med bränslekostnaderna i beräkningarna, säger Pähr. Och så svettiga är inte bränslekostnaderna, menar Håkan Rinell. - Båtsäsongen i Sverige är inte speciellt lång. Säg att du använder en motorbåt 45-50 timmar på ett år. Det blir inte så mycket i det stora hela ändå, menar han. Det finns också rätt enkla knep för att köra ekonomiskt. I princip går det ut på att få båten att plana. - Ju lättare båten går på vattnet, ju mindre bensin använder du. Därför får man tänka efter lite hur man lastar båten. Packar man allting där fram finns det en risk att fören gräver ner sig, båten kan inte plana och man drar onödigt mycket bensin, säger Pähr Svensson.

Inga förarkrav

I dag finns inga krav på att man ska kunna köra båten man köper. Det är ett problem, anser Håkan Rinell. - Någon form av förarbevis borde vara obligatoriskt. I dag kan i princip en 10-åring låna pappas båt med en 500 hästars motor och ge sig ut och köra.