Smällen mot Tesla – så dålig är kvaliteten

Trots att många rapporterar kvalitetsproblem med Tesla skulle 97 procent av kunderna välja bilen igen.
Foto: Tesla

Tesla Model S har hyllats för sin teknik och för sin överlägsna prestanda.

Men nu åker den amerikanska superbilen på en ordentlig snyting.

Det är i ansedda Consumer Reports som bilen kritiseras hårt för bristande kvalitet.

När Consumer Reports gjorde sitt roadtest av prestandaversionen Tesla Model S P85D i augusti i år fick den bra betyg – den fick till och med så höga poäng att den sprängde betygsystemet. Egentligen är maxbetyget 100 poäng – men det brydde sig Tesla Model S P85D inte om utan räknade hem hela 103 poäng, trots poängtaket. ”Bilen har blivit ett nytt riktmärke, vi blev tvungna att göra förändringar i vårt system”, sa representanter för Consumer Reports då.

Men när nu kunddata från Consumer Reports läsare kommer in, 1 400 Telsaägare sägs ha svarat, är tongångarna inte lika positiva. Kvaliteten på bilmodellen anses vara låg, så låg att Consumer Reports inte anser att de inte kan rekommendera sina läsare att köpa bilen.

LÄS MER: Självkörande Tesla fast i fartkontroll

Vattenläckor och elproblem

Det finns flera anmärkningar och klagomål som riktas mot bilmodellen. Det finns en del mindre betydelsefulla detaljer som kvaliteten på inredningen och missljud från karossen – men här finns också betydligt allvarligare problem. Det handlar om teknik i bilen som inte alltid fungerar som den ska, infällbara dörrhandtag som krånglar, panoramaglastak som läcker in vatten, bromsskivor som blivit sneda – och motorer som ibland måste bytas ut.

Trots de här kvalitetsproblemen är ägarna ändå översvallande nöjda med sina bilar, enligt rapporten. Hela 97 procent säger att de skulle välja samma modell igen.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Här hittar du aktuella erbjudanden!

Annons: