Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Skoda Octavia Scout: Bäddad Sverigesuccé

Skoda Octavia Scout.
Foto: Skoda
Skoda Octavia Scout.
Foto: Skoda
Skoda Octavia Scout.
Foto: Skoda
Skoda Octavia Scout.
Foto: Skoda
Skoda Octavia Scout.
Foto: Skoda
Skoda Octavia Scout.
Foto: Skoda

HAMBURG. Vad uppskattar svensken mer än en kombi? En terrängkombi, så klart! Därför väntas Sverige bli världens tredje största marknad för nya Skoda Octavia Scout. Vi har provkört!

Under de 18 år som gått sedan Skoda Octavia debuterade har märket tagit sjumilakliv framåt, och bättre än när senaste generationen lanserades i fjol har det aldrig varit.

Förrän nu då. I Scout-kitt tuffar Octavia i kombikaross till sig med plastsjok, mer utrustning och lite höjd markfrigång – precis på samma sätt som förra generationens Octavia fick.

Skoda vill gärna få oss att tro att Octavia Scout är en bil för månfärder, trädklättring och grottforskning, men någon avancerat terrängget är det inte tal om.

Välutrustad

Med det intet sagt att Octavia Scout är överflödig. Snarare tvärtom. Förutom den 33 millimeter höjda markfrigången, plastsjoken runt hjulhus och underkörningsskydd har Octavia Scout en högre utrustningsgrad redan innan du börjar kryssa i tillvalslistan, något mjukare fjädring och uppdaterade motorerna. Och så klart fyrhjulsdrift.

Bakom ratten går Skoda Octavia Scout stabilt, 17-tumshjulen med 225/50-däck håller ljudnivån på en acceptabel nivå men själv hade jag önskat en ännu mjukare fjädring. Octavia Scout går lite på tå över vägbanans små bulor och skillnaden är stor jämfört med mjuka Volvo XC70.

Jämför vi med en vanlig Octavia med lika utrustningsnivå är prisskillnaden för Scout-kittet cirka 6 000 kronor. Så det är inte så mycket att orda om – välj en Scout är vårt råd.

Skoda Octavia TDI 150

Pris: Från 258 900 kronor.

Garantier: 3 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd, 3 år lack.

Motor: Fyrcylindrig diesel.

Effekt: 150 hk.

Vridmoment: 340 Nm.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, manuell.

Bränsleförbrukning: 5,1 liter per tio mils blandad körning, enligt EU-körcykeln.

CO2: 129 gram/km.

Längd x Bredd x Höjd: 4 685 x 1 814 x 1 531 mm.

Tjänstevikt: 1 526 kg.


■BETYG

MOTOR


KÖRUPPLEVELSE


UTRUSTNING


KOMFORT


MILJÖ


SÄKERHET


DESIGN


INTERIÖR


EKONOMI


LAST


Totalt: 35/50 getingar

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: