Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Skoda Octavia Combi – det smarta valet

Foto: Torsten Zimmermann

Härlig att köra, praktisk med stora utrymmen - och rätt billig att köpa. Dessutom går bilen att få med fyrhjulsdrift för bara 7 000 kronor extra. Nya Skoda Octavia Combi är utan tvekan ett av de smartaste bilköpen just nu.

Egentligen skulle de flesta klara sig alldeles utmärkt med halvkombin. Skoda har här på något sätt lyckats trolla fram ett lastutrymme på 590 liter! Det är mer än vad Volvo V70 och de flesta andra stora kombibilarna klarar av. Samtidigt har Octavia massor av plats kvar för passagerarna i kupén.

Nu när Octavia kommer i kombiutförande får konkurrenterna skämmas ännu mer - Octavia Combi klarar 610 liter bagage med baksätet i uppfällt läge. Dessutom är bilen lättlastad, tack vare en bred baklucka och ett smart, variabelt lastgolv.

Trevlig

Nya Octavia är en trevlig bil att köra. Släktskapet med Volkswagen är tydligt, den solida tyska känslan av kvalitet genomsyrar hela bilen. Allt fungerar. Allt inger förtroende. Allt förefaller vara väl ihopskruvat. Det enda som inte håller riktig VW-klass är ljudkomforten.

Bilarna som ska skeppas till Sverige ska visserligen få några detaljer specialanpassade så att de ska klara den grova, svenska asfalten bättre, så att klaga på vägbuller från testbilen som inte fått den specialanpassningen är kanske inte rättvist. Det vindtjut som stör lite i höga hastigheter kommer dock alla kunder att få leva med.

Fem motorer

Octavia erbjuds i nuläget med fem olika motoralternativ, tre bensinmotorer och två dieslar. Den stora dieseln på 150 hästar är en pigg och stark motor som passar fint i bilen. Även bensinmotorn på 140 hästar är en trevlig bekantskap.

Svenska Skoda har valt bort de mest nakna ­versionerna av Octavia, lägsta utrustningsnivån blir Ambition. Och här finns en hel del godis med tvåzons klimatanläggning, färddator, hillhold, cd-stereo med åtta högtalare.

Vettigt tillval

Vill man upp till nästa nivå, Elegance, så är det inte någon jätteinvestering, 16 000 kronor kostar det kalaset. Ett annat vettigt tillval är säkerhets­paketet, som innehåller lane assist, front assist och adaptiv farthållare. Tillägget är 9 000 kronor från ­Ambition och 7 000 kronor från Elegance.

Den bästa investeringen är kombitillägget som är på låga 4 300 kronor. Inte för så många behöver de där extra literna lastutrymme, men den dag bilen ska ­säljas blir det förmodligen lättare med kombi. Att satsa på fyrhjulsdrift från Haldex (generation 5) för 7 000 ­kronor är nog också en bra idé.

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI

Pris: Från 218 100 kr.

Garantier: 2 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rost, 3 år lack.

Motor: Fyrcylindrig diesel.

Cylindervolym: 1 968 cc.

Effekt: 150 hk.

Vridmoment: 320 Nm.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, automat.

Förbrukning: 4,2 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 110 gram CO2/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 659x2 017x1 465 mm.

Tjänstevikt: Ingen uppgift.


BETYG

1. MOTOR: Stora dieseln är riktigt pigg

Octavia säljs till en ­början med fem olika motor­alternativ i Sverige, tre bensinmotorer på 105, 140 och 180 hk och två dieslar på 105 och 150 hk. Den stora dieseln är en pigg och stark motor som passar fint i bilen.


2. KÖRUPPLEVELSE: Sjumilakliv framåt

Gamla Octavia var en bra bil - men ett riktigt sömn­piller med oinspirerande ­vägegenskaper. Nya genera­tionen har tagit sjumilakliv framåt här. Nu är Octavia en bil som även kan tilltala körglada bilister.


3. UTRUSTNING: En hel del från start

Lägsta utrustningsnivån är Ambition. Här finns en hel del godis med tvåzons klimatanläggning, färddator, hillhold, cd-stereo med åtta högtalare. Vill man upp till nästa nivå, Elegance, kostar det 16 000 kronor.


4. KOMFORT: Ordentliga utrymmen

Sköna stolar, ordentliga utrymmen både fram och bak och bra fjädringskomfort gör det trevligt att resa med Skoda Octavia Combi. Att man tvingas leva med en del vindbrus och en del buller drar dock ner betyget en aning.


5. MILJÖ: Lysande för en kombi

En bränsleför­bruk­ning på 4,2 liter per tio mils ­blandad körning och ett CO2-utsläpp på 110 gram per kilometer låter ju ­lysande för en så här pass stor bil. Under provkörning stack ­förbrukningen dock i väg en hel del.


6. SÄKERHET: Fina resultat i testerna

Fem stjärnor och bra resultat i EuroNcaps tester när det gäller säkerhet för barn och vuxna i bilen och skydd för fotgängare. Flera av säkerhetssystemen är tillval, men de finns att köpa till i ett billigt paket.


7. DESIGN: Inte speciellt personlig

Den här bilen har ritats med linjal. Linjerna är väl ­markerade och strama. ­Bilen ser väl rätt elegant ut, men inte speciellt personlig. Kanske kan vi hoppas på att den kommande RS-modellen sticker ut lite mer?


8. INTERIÖR: Snyggt och funktionellt

Rent, snyggt och funktionellt - men rätt tråkigt. Det är lätt att finna sig till rätta i en Skoda Octavia Combi. Allt är logiskt och korrekt placerat, men precis som på utsidan av bilen så saknas den personliga känslan.


9. EKONOMI: Prisvärt för fin kvalitet

Snacka om prisvärd bil! En välgjuten känsla av kvalitet, fina motorer, bra ­innerutrymmen och en lastkapacitet i världsklass. Här får man allt för en rimlig peng. Garantierna är dock i snålaste laget.


10. LASTA: Stort - och lättlastat

Det här är en paradgren för Octavia Combi. Last­volymen är 610 liter, vilket är be­tydligt bättre än många större ­kombibilar. Bilen är dessutom lättlastad med en bred baklucka och ett smart variabelt lastgolv.


SAMMANSTÄLLNING

Den gamla tråkmånsen Skoda Octavia har blivit rolig. Dessutom är det en av marknadens mest praktiska och prisvärda bilar. Det är bäddat för ett toppbetyg.

37/50 getingar

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: