Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 21 jan 2015 16:02

Skoda Fabia Combi – inte så liten längre

Skoda Fabia Combi

Skoda Fabia Combi

1/5

Skoda Fabia Combi

Skoda Fabia Combi

2/5

Skoda Fabia Combi

Skoda Fabia Combi

3/5

Skoda Fabia Combi

Skoda Fabia Combi

4/5

Skoda Fabia Combi

Skoda Fabia Combi

5/5

NICE. En Skoda Fabia Combi fyller nästan samma funktion som en Volvo V70.

Men den kostar bara hälften så mycket.

Kanske är det dags att avliva gamla myter om vad som är en riktig familjebil och få lite pengar över till annat?

Att Volvo V70 trots sin rätt saftiga prislapp fortsätter att vara Sveriges mest sålda modell talar sitt tydliga språk: Det finns många svenskar som anser sig behöva en riktigt stor kombi för att klara familjens transporter.

Men är det ett verkligt behov – eller är det gamla sanningar som styr våra bilval?

Många bra argument

Det finns många argument för att i stället välja en mindre bil: De är billigare, den lägre vikten borgar för lägre bränsleförbrukning och den mindre bilen är smidigare att hantera.

De verkliga argumenten för att köpa en större bil är få. Och när nu Skoda Fabia Combi snart lanseras blir de ännu färre.

Nya Fabia bygger på MQB-plattformen som ligger till grund för ett stort antal bilmodeller från Volkswagenkoncernen. Det betyder att många av de komponenter som används i VW-modellerna också är tillgängliga för de andra varumärkena.

BETYG: Så bra är nya Skoda Fabia – 10 punkter

Hög säkerhetsnivå

För Skoda Fabia har detta bland annat skapat förutsättningar för en högre säkerhetsnivå – väl i klass med många större bilar.

Fabia gjorde succé när den krocktestades av Euro Ncap och modellen är utrustad med en rad säkerhetssystem. I Sverige kommer bilen till exempel att säljas med Front Assist med automatisk bromsfunktion som standard.

Förvånande rymlig

Kombiversionen av Skoda Fabia är förvånande rymlig inuti. Här reser fyra vuxna utan problem. Och bagageutrymmet sväljer hela 530 liter med uppfällt baksäte. Här finns det riktigt stora bilar som ligger i lä.

Det är ganska trevligt att köra nya Skoda Fabia Combi. Bilen har trygga vägegenskaper och känslan i ratten är stabil och förtroendeingivande när vi provkör på de kurviga bergsvägarna i Nice.

Komforten är också bra, även om den på just det här området inte kan mäta sig med de större konkurrenterna. Men med tanke på hur mycket pengar man sparar på att välja en Fabia kanske man kan acceptera lite mer vägljud och några stötar från ojämna vägbanor.

BETYG: Så bra är nya Skoda Fabia – 10 punkter