Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 feb 2014 08:00

Sébastien Ogier: Jag har en känsla för snö

Sébastien Ogier.

Sébastien Ogier.

Foto: Nikos Mitsouras / Epa / Tt

Sébastien Ogier var en av de snabbaste förarna i WRC, men ljuset föll ständigt på hans teamkamrat, den niofaldiga mästaren Sébastian Loeb. Men Ogier ville inte vara kvar i skuggan.

När han bytte till Volkswagen kom också hans första världsmästartitel och nu är han centrum för hela rallyvärldens uppmärksamhet.

För ALLT OM BILAR berättar han om sin tankar på framtiden och starten i Svenska rallyt.

30-årige Sébastien Ogier ser pigg och glad ut, trots att han just kommer in efter en hård dags tester i det kalla och råa vädret. Han tar emot på ett elegant hotell i Chester i grevskapet Cheshire i England. Ogier slår sig ner i en gammal, brittisk skinnfåtölj och börjar intensivt att jaga restaurangens servitriser med blicken. När han väl påkallat uppmärksamhet beställer han juice. Han vill väldigt gärna ha aprikosjuice, eftersom han fått för sig att den innehåller mycket D-vitamin. Han får dock nöja sig med ananas.

Efter att ha svept flaskan i ett drag och snabbt kommenterat att han tyckte den var i minsta laget vill han prata om Rally Sweden, han har just fått höra att tävlingen ska få behålla sin VM-status i ytterligare tre år.

Ja, vad säger du om Rally Sweden?

– Det är goda nyheter för mig att rally kommer att finnas kvar. Det är ett historiskt rally och jag tycker att det är viktigt att behålla det i mästerskapet. Det är ett rally som jag verk­ligen gillar, ett av de bästa i mästerskapet. Det är bara i Sverige som vi får de här förhållandena med mycket snö. Och när vädret är som bäst, med tillräckligt mycket snö och is på ­vägarna, så älskar jag att köra där. Det är en speciell känsla i bilen att köra.

Har du känsla för snö, måste man inte vara från Norden för att klara det här?

– Jag kommer från de franska Alperna, så... ja. Jag är också van vid att köra på snö. Och även om det är stor skillnad mellan Alperna och Sverige, så är snö något som jag verkligen trivs med. Jag har också varit skidlärare en gång i tiden, så jag måste säga att jag har känsla för snö.

Hur speciellt är Rally Sweden för ­teamet, måste ni göra många speciella förberedelser?

– Ja, visst. Vi testar ju där, eftersom det är så speciella förhållanden och det är ­viktigt att anpassa bilens set-up till de här förutsättningarna. Teamet måste också göra vissa ­justeringar på bilen för att klara de extrema tempera­turerna.

Vem blir den tuffaste motståndaren?

– Det är som vanligt... de nordiska förarna kommer att vara där. Naturligtvis tänker jag på min teamkamrat Jari Matti Lattvala. Hirvonen brukar också vara snabb.

Du går in i säsongen 2014 som världsmästare. Gör det någon skillnad för dig?

– Låt oss säga att skillnaden är att jag nått mitt mål och är väldigt glad för det och för att få ha startnummer 1 på min dörr. Annars är det ingen skillnad, när en ny säsong drar i gång är alla i samma position. Allt upprepas igen, så är det i den här sporten. Eftersom jag är regerande världsmästare så är jag killen som alla andra ska slå, men det påverkar inte det jag gör.

Hur har det gått med att utveckla bilen?

– Vi fortsätter hela tiden, så är det med motorsport på en hög nivå. Vi måste hela tiden göra vad vi kan för att ta oss framåt. Så snart man slappnar av så börjar man rasa bakåt och blir mindre konkurrenskraftig. Vi har haft små problem som vi jobbat på och vi har kommit långt. Målet nu har varit att göra bilen ännu mer tillförlitlig.

Hur är det med dig som förare då? Hur har du utvecklats?

– I rally är erfarenhet en viktig parameter. Jag tror att varje år av erfarenhet som du får, ju bättre blir du. För varje rally, varje sträcka och varje besvärlig passage utvecklas du.

På tal om erfarenhet, du har ju fått mer och mer erfarenhet från racerbanor också?

– Ja, lite. 2013 har det inte varit så mycket, bara Porsche Super Cup i Monaco. Det var ­riktigt trevligt att köra på den här platsen, ­fantastiskt att köra på Monacos gator och jag hoppas på att få göra det nästa år också. Det är planen. Jag gillar att testa annat än rally ­ibland.

Du siktar DTM efter rallykarriären har jag hört. Stämmer det?

– Jag har sagt att det skulle kunna vara ett alternativ efter WRC, även om jag tycker att det är alldeles för tidigt att tänka på det. Jag hade en upplevelse i en DTM-bil förra året och bilen är fantastisk och racen ser riktigt täta ut. Jag har börjat ha mer och mer kontakt med Tyskland, så varför inte racea där en dag?

Visst var det Mattias Ekströms DTM-Audi som du provkörde?

– Ja, men dessvärre fick jag bara göra sex varv. Det var bara tillräckligt för att börja lära känna bilen. Inte för att börja trycka på ­ordentligt. Som tur är så har vi planerat ett ­riktigt test, så att jag ska få lära känna bilen ­ordentligt.

– Jag gillar Mattias, vi har ett bra förhållande. Vi har snackat ihop oss om att vi ska försöka få till ett riktigt bilbyte. Han vill köra ett race i min Polo och jag vill köra ett race i hans bil. Det skulle vara riktigt, riktigt kul.

Du slog din gamla teamkompis Loeb när du tävlade i Porsche Super Cup. Hur kändes det?

– Det var så klart roligt att komma före honom, eftersom jag har mindre erfarenhet av att köra bana. Men det är inget som jag någonsin skulle skriva på mitt cv. Ingen av oss var topp tio, så det här är inte så mycket att snacka om, även om jag var nöjd med min insats.

Vad hände egentligen i Citroën? Det har ju bland annat skrivits att Loeb kände att hans ställning som nummer ett var hotad och att han ställde ett ultimatum: Antingen skulle du tvingas bort från teamet eller så skulle han lämna.

– Egentligen så vill jag inte prata om det där. Det där ligger bakom mig nu. Det är bättre att fråga min förra chef om du vill ha svar. Jo, visst vet jag en del saker som hände. Men nej. Jag vill inte prata om det.

Har du någon kontakt med Loeb i dag? Kan ni prata med varandra?

– Jadå. Vi har inte så mycket kontakt, men det är inga problem. Jag har respekt för honom och jag tror att han respekterar mig också. Faktiskt ringde jag honom tidigare i dag för att vi ville prata om en regeländring inför nästa år som vi båda är emot.

Relaterat