Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 16 jan 2013 10:17

Sämsta nybilsåret i EU sedan 1995

ÖKADE I DECEMBER. Volvo ökade sin marknadsandel i Europa i december, men totalt under 2012 tappar man 9,4 procent.

ÖKADE I DECEMBER. Volvo ökade sin marknadsandel i Europa i december, men totalt under 2012 tappar man 9,4 procent.

December blev ett dystert slut på ett uselt år för bilförsäljningen i Europa.

Men Volvo PV sålde 18 bilar fler än i december 2011, och ökade sin marknadsandel.

Bilförsäljningen inom EU sjönk med 8,2 procent under 2012, jämfört med året före. Det är den största minskningen sedan 1993, och ger lägsta årssiffran sedan 1995, enligt statistik från den europeiska branschorganisationen Acea.

Knappt 12,1 miljoner nya bilar såldes i EU förra året. Om man lägger till Norge, Island och Schweiz blir siffran drygt 12,5 miljoner bilar, en minskning med 7,8 procent.

I december störtdök försäljningen inom EU med 16,3 procent. Det förklaras dock delvis av att december 2012 hade två arbetsdagar färre än 2011, i genomsnitt bland länderna.

Volvo ökar marknadsandel

Volvo PV tappade 9,4 procent under året inom EU plus Norge, Island och Schweiz. Drygt 232 000 Volvobilar såldes i området.

I december sålde Volvo dock 18 bilar mer än 2011 i EU plus de tre länderna, och ökade sin marknadsandel från 1,9 till 2,3 procent under månaden.

Storbritannien bryter det europeiska mönstret för 2012, med en försäljning som ökat med 5,3 procent under året.

Bland märkena har Audi, Skoda, Hyundai, Kia, Land Rover, Jaguar och Jeep ökat under året i EU plus Norge, Island och Schweiz.