Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 12 jan 2010 11:42

Uppdaterad 12 jan 2010 12:10

Saab 9-3X TTiD kan vara sista Saaben

Saab 9-3X TTiD.

Saab 9-3X TTiD.

Foto: Hans Hedberg

Vill man ha sin terrängutstyrda Saab 9-3X med dieselmotor finns bara ett alternativ - starkaste TTiD-tvåstegsturbon med 180 hästkrafter. Tyvärr går oljebrännaralternativet inte att kombinera med XWD-fyrhjulsdriften från Haldex utan här det klassisk Saabframhjulsdrift som gäller.
Spanar i provbilens tillverkarlogg och ser att bilen är tillverkad hösten 2009 och det är inte utan att tankarna flyr till ”kan det här vara den sista Saaben ut från Stallbackafabriken månne?” – men sedan börjar 9-3X TTiD övertyga på riktigt.

Skön komfort bakom ratten

Alla kvaliteter med vanliga Saab 9-3 Sportcombi förstärks genom den mjukare fjädringen, lite mer oömma stilen och den starka TTiD-motorn. Komforten bakom ratten är helt enkelt skön även om vi börjar känna igen 9-3 vid det här laget.
9-3X-fiering är måttlig, några ditklistrade dekorpaneler i kolfiberlook ska lura oss att tro att bilen kan ta oss ända till Samarkand, och tillbaka också för den delen.
Framhjulsdrivna 9-3X utan fyrhjulsdrift har 20 millimter höjd markfrigång jämfört med 35 hos XWD-modellerna. Ändå är den faktiska markfrigången bättre hos den framhjulsdrivna
tack vare att bakaxelklumpen hänger ner och tar plats. Så på skogsbyvägen är skillnaden till dieselns fördel.

173 g/km med automat

En sexväxlad Sentronic automatlåda höjer priset med knappt 17 000 kronor och förbrukningen från 0,55 l/mil till 0,66 l/mil. Koldioxidutsläppen stiger från 144 till 173 g/km, väl saftigt men den starka TTiDmaskinen mår bra av automatlådan.
Fartmässigt finns inget att klaga på med 180 hk och 370 Nm men det verkar som om provexemplaret var övertrimmat ut från Trollhättan. Vid fyra tillfällen fick vi felmeddelandet ”Begränsad prestanda” i samband med gaspådrag och bilen gick då över i så kallat ”limphome mode”. Efter omstart gick 9-3X TTiD som den skulle och Saabteknikerna förkunnade senare våra misstankar om att motorstyrningen tillät mer laddtryck än föreskrivna 1,8 bar och än en gång gick tanken till västgötarna som sliter för sin överlevnad.
Bara de inte tar i så att de spricker.

EKONOMI


Precis under 300 000 kronor är i dyraste laget. Stora möjligheter till rabatt!

KÖRGLÄDJE


Senaste – och sista? – versionen av 9-3 är kanske den finaste körmässigt. Fin styrning och bra med kraft.

KOMFORT


Förstklassiga stolar och fin fjädringskomfort ger 9-3X snudd på toppbetyg.

SÄKERHET


9-3X har genuint säkerhetstänkande. Fem stjärnor hos Euro NCAP.


BILKÄNSLA


Mycket Saab-känsla men inte lika mycket äventyrslusta som utsidan skryter om. En blivande samlarbil?

Totalt 20 getingar (av 25)