Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 20 apr 2014 08:00

Saab 9-3 Aero Sedan: Gammal redan som ny

ALLT OM BILAR provkör Saab 9-3 Aero Sedan.

ALLT OM BILAR provkör Saab 9-3 Aero Sedan.

1/5

Saab 9-3 Aero Sedan.

Saab 9-3 Aero Sedan.

2/5

Foto: Nevs

Saab 9-3 Aero Sedan.

Saab 9-3 Aero Sedan.

3/5

Foto: Nevs

Saab 9-3 Aero Sedan.

Saab 9-3 Aero Sedan.

4/5

Foto: Nevs

Saab 9-3 Aero Sedan.

Saab 9-3 Aero Sedan.

5/5

Foto: Nevs

Saab är tillbaka.

Nevs nya Saab 9-3 Aero Sedan är dock gammal redan som ny.

Bilen är okej, men inte konkurrenskraftig år 2014.

Visst är det nostalgiskt kul att Saab återuppstår med "nya" Saab 9-3 Aero ­Sedan under National Electric ­Vehicle Swedens paraply år 2014.

Som svensk bilälskare känns det på något sätt bra att Saab är tillbaka.

Men faktum är att nya Saab 9-3 Aero ­Sedan i grunden bygger på den 9-3 som debuterade redan 2002. Visst kom det några ­uppdateringar och förändringar på bilen fram till sista 9-3 Griffin årsmodell 2012. Men grunden är ­detsamma nu - tolv modellår senare.

Nevs säger själva att de konstruerat den ­perfekta 9-3:an - och det stämmer säkert.

Problemet för Nevs och "nya" Saab är bara att mycket utvecklats inom bilteknik och ­konstruktion sedan 2002.

Väldigt mycket.

Skiljer 100 detaljer

Mellan sista 9-3 Griffin 2012 (det hann tillverkas cirka 200 stycken av årsmodell 2012 före konkursen) och nya Aero Sedan skiljer cirka 100 detaljer där mycket rör elektronik - för ögat är det främst att den klassiska Saab-gripen som saknas i loggan och de nya framstolarna som har släktskap med Volvo-stolar.

Väl bakom ratten är körupplevelsen okej.

Det är ingen inspirerande kommunikation som förmedlas genom ratten, åtminstone inte jämfört med klassledande konkurrenter år 2014. Turbomotorn är pigg när man varvar ut den, men lite seg innan turbon slår in kring 2 000 varv. Inte alls lika lättkörd som dagens moderna bensinmotorer där det maximala vridmomentet kommer redan vid 1 300- 1 400 varv.

Saab 9-3 Sportsedan 2002 räknades som rolig och spänstig bakom ratten när den kom. Nu 2014 är den okej, men inte mer och passar nog bäst för lugn långkörning än aktiv kurvtagning.

Törstig bil

Bilen är dessutom i törstigaste laget. 12,1 liter per tio mil snittade ALLT OM BILAR under sin två timmar långa provkörning enligt färddatorn. 170 gram koldioxid per kilometer är dessutom dåligt med dagens mått mätt.

Det mest moderna med Nevs Saab 9-3 Aero Sedan är att den bara kommer att gå att köpa via internet. Vidare måste köparen hämta sin bil på fabriken i Trollhättan.

Det som framför allt gör att ekvationen med nya Saab 9-3 fallerar är det höga priset. 279 000 kronor för en egentligen gammal bil är för dyrt. Jämför med Renault-ägda Dacia som också använder beprövad teknik men där en fyrhjulsdriven suv i mellanklassen kostar 154 900 kronor fullutrustad.

Målet är elbilar

Nevs långsiktiga mål är att tillverka elbilsversioner av 9-3 och framtida Saab-modeller på den Phoenix-plattform och arkitektur som följde med konkursboets uppgörelse med GM.

De tänkta huvudmarknaderna är Sverige och Kina där Nevs-delägaren och tillika staden Qingdao, som äger 22 procent av Nevs, siktar på att göra sig pengar på den växande elbilsmarknaden.

Några tekniska specifikationer på elbils­varianten vill dock inte Nevs avslöja i dags­läget.

– Det är oklart när vi kan släppa de upp­gifterna, säger informationschefen Göran ­Fredriksson.

Klart är att staden Qingdao beställt 200 ­el-Saabar som kommer att agera provbilsflotta i den kinesiska staden.