Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 4 feb 2013 08:57

Så skapas körglädjen i nya "Need for speed"

I "Need for Speed Most Wanted" får spelaren ge järnet utan att bekymra sig om trafikregler.

I "Need for Speed Most Wanted" får spelaren ge järnet utan att bekymra sig om trafikregler.

Foto: EA

"Need for Speed Most Wanted" är ett av spelvärldens mest populära bilspel. ALLT OM BILAR har intervjuat Matt Webster, spelutvecklaren bakom spelet.

Har du någon egen erfarenhet av att ha kört en sportbil?

– Jag har ägt ett antal sportbilar genom åren, alla BMW. Jag har också kört på en racer­bana några gånger. Och jag ska ut och köra under nyårshelgen. Det blir Ferrari, ­Lamborghini och Porsche-bilar på en racerbana i Storbritannien.

Vad är det allra svåraste när det kommer till att bygga bilar i spelet – och då menar jag såväl design som köregenskaper och prestanda?

– Vi har rätt bra erfarenhet på att bygga ­bilar så att de ser riktigt häftiga ut. Utmaningen för oss ligger i att få spelarna att tro att de kör ­bilarna i hög fart och att de kontrollerar dem. Vi är ingen regelrätt simulator men det är fortfarande en väldigt djup simulering som arbetar i mjukvaran. Vi börjar med att undersöka hur bilen uppträder i verkligheten, sen överför vi det till kontrollen så att spelaren kan köra de här bilarna så som de tror att de kan köra dem.

Är det någon form av simulering som inte går att göra - till exempel är det svårt att känna bilen eftersom du inte har någon kontakt med den med ryggslutet, som på riktigt?

– Det här är det största problemet vi har i spelvärlden. Att köra en bil betyder så många rent fysiska sensationer som vi inte kan ­använda, vilket betyder att vi måste arbeta ännu hårdare med det visuella och med ljudet så att vi säljer dig fantasin om att köra de här bilarna riktigt snabbt.

Har ni haft någon hjälp av till exempel en racerförare när ni byggt spelet?

– Vi har använt förare som konsulter och vi använder racerförare som pressar bilarna hårt när vi spelar in motorerna.

Vilken är din drömbil i spelet?

– Det här ändrar sig nästa varje vecka. Jag älskar Lam­borghini, så Gallardo och Aventador är speciella favoriter. Men de senaste dagarna har jag lärt mig att älska Mercedes SLS, vilken underbar bil!

Vad är du mest stolt över i spelet?

– Vi vill göra riktigt roliga spel. Vi tycker att spel i dag är ­väldigt seriöst så vi ville ge spelarna en riktigt ­rolig erfarenhet runt att tävla med sina kompisar.

I kategorin racingspel och simula­torer så finns det spel som handlar om att det är roligt att köra, det finns racingspel och så finns det spel som Formel 1 2012. Vilken kategori tror du kommer att bli den mest populära i framtiden?

– Det där ändrar sig och tenderar att gå i cykler. Just nu är skjutspel ­väldigt populära men det här kommer säkert att förändras över tid.

Tror du att spel som "Need for Speed Most Wanted" kan lära av något annat spel i er familj, och i så fall vilket?

– Vi lär oss hela tiden och inte bara från spel vi gör utan också från spel som vi spelar. Jag har lärt mig massor av skjutspelen och det har vi använt i vårt flerspelarläge.

Är det svårt att bygga spel runt gamla bilar (jag frågar eftersom det finns relativt få ­sådana spel)?

– Jag tror att spel tenderar att inte ­använda gamla bilar eftersom de per definition inte är så snabba och spännande. Vi har en bil som Lancia Delta Integrale i "Most Wanted". ­Klassiska och riktigt roliga bilar har en plats i "Need for Speed".

Vilket är ditt drömspel i framtiden – vilken typ av spel och med vilka bilar?

– Vem vet, det ändras hela tiden.