Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 28 okt 2015 15:53

Så ska VW lösa krisen – 5 viktiga punkter

Volkswagens vd Matthias Müller.

Volkswagens vd Matthias Müller.

Foto: Sean Gallup

I dag presenterade Volkswagens nya vd Matthias Müller hur företaget ska ta sig igenom dieselskandalen och säkra framtiden.

Punkt ett på åtgärdslistan är att kunderna som drabbats får högsta prioritet.

En åtgärdsplan som består av fem punkter ska säkra Volkswagens framtid. I dag presenterade Matthias Müller hur företaget ska agera efter dieselskandalen. Hans högsta prioritet är att stödja de drabbade kunderna.

− Våra kunder är kärnan i allt som våra 600 000 anställda världen över, säger han i ett pressmeddelande.

Nummer två på listan är att utreda dieselbluffen grundligt. Müller meddelar att det är viktigt att sanningen avslöjas och att man ska lära av det. Enligt Müller måste alla som är skyldiga ställas till svars.

LÄS MER: Han pekas ut som hjärnan bakom dieselbluffen

Ny struktur och ny kultur inom VW

Tredje prioriteten är en ny struktur inom företaget.

− Det viktiga är att koncernledningen kommer att vara decentraliserad i större utsträckning i framtiden, med mer självständighet för varumärken och regioner, sade han.

I det här ingår är varumärkesöverskridande strategier och synergieffekter. Hela portföljen med 300 modeller ska granskas och undersöka resultatet för var och en.

Fjärde punkten på listan är att lägga om kulturen och ledarskapsbeteendet inom Volkswagen. Müller anser han att det behövs förändringar i hur företaget kommunicerar och hur det hanterar sina misstag.

Skjuter strategi på framtiden

Till sist så skjuts Volkswagens strategi om att vara världens ledande biltillverkare 2018 på framtiden – till 2025.

Men allt handlar inte om försäljning, menar Müller.

– Många utanför Volkswagen-koncernen, men även en del av oss, har inte förstått att vår strategi 2018 handlar om så mycket mer än produktionssiffror. En hel del saker var underställda en önskan att vara "snabbare, högre och större", särskilt avkastning på försäljningen.

Poängen är alltså inte att sälja mer än konkurrenterna, utan att tillväxten ska vara kvalitativ, menar Müller.

Relaterat