Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 4 mar 2020 15:05

Så mycket tappar Volvo i Kina på grund av corona

XC40 – Volvos nya storsäljare.

XC40 – Volvos nya storsäljare.

Foto: Jan-Erik Berggren

Ett stort tapp i Kina drar ner den totala försäljningen för Volvo Cars.

Volvo tappar 81,5 procent i Kina i februari och närmare nio procent av försäljningen globalt hittills i år.

Coronaviruset kan stoppa Volvo från att nå helårsmålet på 800 000 sålda bilar.

Utbrottet av coronaviruset Covid-19 påverkar hela bilindustrin. Volvo Cars är inget undantag och försäljningen i februari har påverkats av situationen i främst Kina. Volvo Cars sålde bara 39 742 bilar i februari – i hela världen.

Volvo kan räkna in en försäljning av 1 205 bila i Kina i januari, att jämföra med 18 473 sålda bilar under samma period förra året. 

Övriga marknader visar ändå på ett plusresultat i februari vilket gör att månaden slutar på ett minus på endast åtta procent. Hittills i år har sålt färre bilar i Europa och Kina, jämfört med årets två första månader förra året, men något fler bilar i USA och övriga världen. 

Siffran för januari och februari är totalt 85 494 sålda Volvo-bilar jämfört med 93 863 sålda bilar för samma period förra året.

Hoppas komma tillbaka

Volvo skriver i en kommentar till siffrorna att ambitionen är att försäljningen ska ta fart igen och att Volvo ska kunna hämta in tappet. Volvo Cars passerade 700 000 sålda bilar förra året, vilket var nytt rekord, och har ambitionen att närma sig 800 000 sålda bilar det här året.

Bakom siffrorna döljer sig en ökad efterfrågan på den lilla suven XC40 som på flera marknader säljer bättre än syskonen XC60 och XC90. Det är förstås roligt för Volvo att den senaste modellen säljer bra men å andra sidan är det på de större och dyrare bilarna som Volvo Cars tjänar mest pengar.