Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 16 jul 2012 11:48

Så mycket bättre är nya 3-serie kombi

I KOMBISKOGEN. BMW blir en konkurrent till Volvo om kombikunderna i Sverige. Visst är 3-serien något dyrare med all utrustning men körglädjen och drivlinan motiverar en del av prisskillnaden.

I KOMBISKOGEN. BMW blir en konkurrent till Volvo om kombikunderna i Sverige. Visst är 3-serien något dyrare med all utrustning men körglädjen och drivlinan motiverar en del av prisskillnaden.

1/4

Foto: Fabian Kirchbauer

STÖRRE. 3-serien har vuxit nästan 10 centimeter på längden och 5 centimeter på bredden.

STÖRRE. 3-serien har vuxit nästan 10 centimeter på längden och 5 centimeter på bredden.

2/4

MER PLATS. 35 liter mer ryms i bagaget jämfört med förra modellgenerationen. Bakluckan går att öppna med en kick under stötfångaren.

MER PLATS. 35 liter mer ryms i bagaget jämfört med förra modellgenerationen. Bakluckan går att öppna med en kick under stötfångaren.

3/4

RYMLIGARE. Man sitter lågt i nya 3-serie - ett problem för korta förare. Mer plats i baksätet både för ben och huvud.

RYMLIGARE. Man sitter lågt i nya 3-serie - ett problem för korta förare. Mer plats i baksätet både för ben och huvud.

4/4

Foto: Richard Newton

MÜNCHEN. Större, mycket större, snyggare och smartare. BMW 3-serie Touring är en given kombifavorit i Sverige.

Men tyvärr för BMW så finns den största konkurrenten i den egna bilhallen - 5-serie Touring.

BMW:s designchef Karim Habib sveper med händerna vid sidan om sin nya skapelse. Bakrutans lutning, de två linjerna på sidan inklusive de medvetna skuggningarna, lampornas infästning i den njurformade grillen, taklinjen och den breda undre halvan som får bilen att stå stadigt på vägen. Att designa en snygg kombi är inte helt enkelt. Men Habib har lyckats riktigt bra.

På insidan har BMW:s designteam försökt att skapa en vågformar instrumentpanel. Jag är tveksam då vågen till höger ser ut som att det spillts över lite svart plast. Jag har också problem att hitta en bra körställning då stolarna i utgångsläget sitter långt ner. Det här kan bli problem för korta förare som får problem att se över ratten på ett bra sätt.

”En kompromiss”

BMW 3-serie Touring är en kompromiss mellan BMW:s sportiga image och kombibilens praktiska nödvändigheter. Och för en gång skull får BMW-folkets prestandasnack stå tillbaka en aning för de praktiska finesserna.

 Bakluckan går att öppna med en kick undertill med foten. Och den stängs och/eller låses med en enkel knapptryckning.

 Bagageutrymmet har fått en större och lägre öppning och det rymmer 35 liter mer än tidigare.

 Lastskyddet har fått en praktisk plats under golvet i bagageutrymmet.

 Jämfört med den förra modellen har 3 Touring vuxit hela 9,7 centimeter på längden, varav 5 centimeter mellan hjulen. Utrymmet har främst använts till 1,7 centimeter större benutrymme i baksätet och 9 millimeter till på takhöjden i baksätet. Det är mått som verkligen märks i bilen som känns betydligt större invändigt.

Minskad vikt och förbrukning

Trots att 3-serien blivit så mycket större, bättre krockskydd och mer elektronik har vikten minskats med 40 kg.

Vikten påverkat bränsleförbrukningen positivt och tillsammans med effektivare motorer har förbrukningen minskat med så mycket som 23 procent på vissa motoralternativ.

3 Touring börjar säljas i september. Testbilen i München var en 328i med en tvåliters bensinmotor på 245 hästkrafter och 6,8 liter per tio mils blandad körning i förbrukning. Priset för 328i i Sverige blir 344 900 kronor. Aningen billigare är det minsta dieselalternativet, 320d för 324 400 kronor. Dyrast blir till att börja med nya 330d för 436 900 kronor. Men då får du en trelitersdiesel på 258 hästkrafter och en förbrukning på 5,1 liter diesel per tio mil.

Bra eco-läge

BMW erbjuder två växellådor - en sexväxlad manuell och en åttastegad automat. Testbilen hade automatlåda med tillhörande Eco Pro-knapp som ställer in bilen i tre lägen - eco pro, comfort, sport eller sport+. Eco-läget kan spara så mycket som 20 procent av förbrukningen.

Eco Pro-knappen fungerar verkligen bra. Det är stor skillnad på hur motor och växellåda arbetar tillsammans i de olika lägena och det är tydligt hur mycket förbrukningen ökar vid så kallad sportig körning.

Audi A4 Avant och Volvo V60 är 3 Tourings tydligaste konkurrenter men jag tror att BMW kommer att märka att fler och fler byter sin 5-serie mot en mindre, men tillräckligt stor, 3-serie.

Ska BMW stjäla kunder från andra märken ligger Volvo V70- och VW Passat-ägarna med stor plånbok bäst till. Men jämfört med Volvo och Volkswagen saknar BMW funktioner som City Safety och automatisk parkering.

 

BILTESTET

 

Motor

 

Körupplevelse


Utrustning


Komfort


Miljö


Säkerhet


Design


Interiör


Ekonomi


Lasta


Total: 38/50.