Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 4 feb 2016 11:58

Så kör du som en kung i vinterhalkan

Pontus Tidemand en aning frusen utanför den Skoda Octavia RS 4x4 som vi kört på isbanan.

Pontus Tidemand en aning frusen utanför den Skoda Octavia RS 4x4 som vi kört på isbanan.

1/2

Foto: James Holm

Avancerade halkövningar i Salzburg.

Avancerade halkövningar i Salzburg.

2/2

Foto: Uli Sonntag

Funderar du också över hur man bäst tar en kurva när det är glashalt?

På istestbanan i österrikiska Salzburg visar Pontus Tidemand hur en rallyförare tacklar vinterväglaget.

Planera inför kurvorna

När undertecknad ett par gånger kommer in en skarp kurva på för snävt, med lite för hög fart och sladd, kan inte ens det mest avancerade hjälpsystemet rädda konerna från att flyga all världens väg.

Men i passagerarsätet bredvid Pontus Tidemand blir det snabbt uppenbart vad jag gjort för fel. Han tar höjd innan han svänger, trycker på gasen och låter däcken få spinn mot det glashala underlaget. När sedan bilen är ur kurvan får den återigen fäste, och vi far i väg som ett skott mot nästa hinder.

Inget för nybörjare, men efter några försök lyckas jag med en liknande manöver. Okej då, liknande är kanske att ta i.

 

Jobba försiktigt med gasen

Det säger sig självt att däcken tappar fäste när jag trycker för hårt på gaspedalen på testbanans isiga yta, och resultatet blir några gånger därefter. Ska du rulla i väg på halt underlag gäller det att inte gasa på som en rallyförare. Jodå, även det rådet kommer paradoxalt nog från Pontus Tidemand.

– Var försiktig med kopplingen så att du inte får för aggressiv gas, säger han.

Själv har han visserligen inga problem att hantera det dåliga greppet. Han drar lätt i handbromsen en bit innan kurvorna för att provocera bilen upp i spinn. Sedan gasar han sig ur de allra snävaste svängarna. Överkurs för en lekman, men en absolut nödvändighet för en rallyförare som jagar tiondels sekunder.

BILTEST: Ford Focus RS – en rallybil för gata

Jobba försiktigt med bromsen

Detsamma gäller för när man ska få bilen att stanna. Det är viktigt att inte hjulen låser sig, vilket jag många gånger märker är lättare sagt än gjort. De låsningsfria bromsarna som sitter i vår Skoda Octavia RS 4x4 – och i princip alla nyare bilar – räcker helt enkelt inte till för att ge effektiv bromsverkan från hög fart när det är tillräckligt halt.

Därför handlar det mer om att börja bromsa in i god tid, menar Tidemand.

– Ha känsla för greppet med bromspedalen och bra ett bra öga för hur det ser ut framåt. Men i bland kan det finnas det vi kallar "black ice", där man inte riktigt ser var det är is. Det väldigt viktigt att vara extra försiktig när det är halt, säger han.

 

Skaffa rätt däck

Sist men inte minst är det viktigt att ha däck som klarar av vinterväglaget.

– Däcken är riktigt viktiga. Jag rekommenderar dubbat när det är halt, säger Tidemand.

Vi kör med friktionsdäck på testbanan i Salzburg. Faktum är att det inte ens är tillåtet att köra med dubbat i Österrike, men vet du med dig att du ska köra på platser där det sannolikt blir is på vägbanan gör du nog bäst i att följa Tidemands råd. Han har trots sin unga ålder sladdat bra mycket mer än vad gemene man hinner uppleva på en livstid.

BILTEST: Vi kör nya Skoda Octavia RS 4x4

Relaterat