Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 16 mar 2017 16:26

Så bra fungerar autobromssystemet

Bromssystemen kan se olika ut och fungera olika bra.

Bromssystemen kan se olika ut och fungera olika bra.

Foto: FOTOLIA

TANNISHUS. Många biltillverkare skryter om att deras bilar har autobroms.

Men autobroms betyder inte alltid samma sak och inte ens att bilen bromsar, varken speciellt automatiskt eller speciellt bra.

Årets Bil-juryn bestämde sig för att verkligen testa hur de olika systemen fungerar - eller inte fungerar - på årets kandidater.

Här är alla Årets Bil-bilarnas resultat i autobromsprovet.

Alfa Romeo Giulia

Då ska AEB fungera: 10-50 km/tim.

Max fart i testet: 50 km/tim. Klarade nästan testet i 55 km/tim.

Min fart i testet: 10 km/tim.

Teknik: Kamera och radar.

Kommentar: Bromsar kraftigt men släpper bromsen på slutet av testet.

 

Audi A5

Då ska AEB fungera: 10-30 km/tim

Max fart i testet: 55 km/tim.

Min fart i testet: -

Teknik: Kamera och radar.

Kommentar: Tydlig ljud- och signalvarning.

 

Audi Q2

Då ska AEB fungera: 10-30 km/tim.

Max fart i testet: 35 km/tim.

Min fart i testet: 5 km/tim. Bromsar inte helt.

Teknik: Radar

Kommentar: Känns instabil. Tydlig varning, ljus och signal.

 

Citroën C3

Ingen tillgänglig AEB förrän i maj 2017.

 

LÄS MER: Vårens 12 allra bästa suv-köp

 

Ford Edge

Då ska AEB fungera: 0-30 km/tim.

Max fart i testet: 45 km/tim. Klarar inte 50 km/tim.

Min fart i testet: -

Teknik: Kamera och radar.

Kommentar: Röd varningslampa och ljud i vindrutan. Bra system.

 

Ford Ka+

Har ingen AEB.

 

Fiat 124 Spider

Har ingen AEB.

 

Fiat Tipo

Då ska AEB fungera: 0-30 km/tim.

Max fart i testet: 10 km/tim.

Min fart i testet: 5 km/tim.

Teknik: Radar.

Kommentar: Fungerar dåligt och bara i farter mellan 5 och 10 km/tim. Instabilt.

 

Hyundai Ioniq

Då ska AEB fungera: 8-80 km/tim.

Max fart i testet: 60 km/tim. Klarade inte 65 km/tim.

Min fart i testet: -

Teknik: Kamera och radar.

Kommentar: Mjuk inbromsning.

 

Jaguar F-Pace

Då ska AEB fungera: 0-50 km/tim.

Max fart i testet: 55 km/tim.

Min fart i testet: -

Teknik: Kamera och radar.

Kommentar: En bra fungerande system men behåller inte bromstrycket efter att bilen stannar.

 

Kia Niro

Då ska AEB fungera: 0-30 km/tim.

Max fart i testet: 55 km/tim. 60 km/tim är nästan möjligt.

Min fart i testet: -

Teknik:

Kommentar: Varning med ljud och ljus.

 

Kia Optima

Då ska AEB fungera: 8-75 km/tim.

Max fart i testet: 60 km/tim. 70 km/tim är nästan möjligt.

Min fart i testet: 8 km/tim.

Teknik: Kamera och radar.

Kommentar: Bromsar i två steg, först mjukt och sedan hårdare. Varnar med ljus och ljud.

 

Kia Sportage

Då ska AEB fungera: 8-75 km/tim.

Max fart i testet: 65 km/tim. Klarar nästan 70 km/tim.

Min fart i testet: 10 km/tim.

Teknik: Kamera och radar.

Kommentar: -

 

LÄS MER: Snälla Audi Q5 kan försvinna i mängden

 

Mercedes E-klass

Då ska AEB fungera: alla farter.

Max fart i testet: 90 km/tim. Testades inte i högre farter.

Min fart i testet: -

Teknik: Kamera och radar.

Kommentar: Imponerande system. Säkert och bromsade bra i alla farter. Varning med ljud och ljus.

 

Nissan Micra

Då ska AEB fungera: 5-50 km/tim.

Max fart i testet: 50 km/tim

Min fart i testet: -

Teknik: Kamera och radar.

Kommentar: Bromsar hårt. Varnar med ljus och ljud.

 

Peugeot 3008

Då ska AEB fungera: 0-50 km/tim.

Max fart i testet: 55 km/tim.

Min fart i testet: 7 km/tim.

Teknik: Kamera och radar.

Kommentar: Bra fungerande system men behåller inte bromstrycket efter stopp.

 

Renault Grand Scenic

Då ska AEB fungera: 4-45 km/tim.

Max fart i testet: 35 km/tim. 40 km/tim fungerade inte.

Min fart i testet: -

Teknik: Kamera och radar.

Kommentar: Något ostabil. Bra ljud- och ljusvarning.

 

Renault Megane

Inte tillgänglig med AEB

 

Seat Ateca

Då ska AEB fungera: 0-30 km/tim.

Max fart i testet: 35 km/tim.

Min fart i testet: -

Teknik: Radar.

Kommentar: -

 

Skoda Kodiaq

Då ska AEB fungera: 0-30 km/tim.

Max fart i testet: 45 km/tim. 50 km/tim fungerade nästan.

Min fart i testet: Klarade inte att bromsa i 5 km/tim.

Teknik: Radar.

Kommentar: Okej varning med ljus och ljud.

 

Suzuki Baleno

Då ska AEB fungera: 0-30 km/tim.

Max fart i testet: 30 km/tim. 45 km/tim var inte möjligt.

Min fart i testet: -

Teknik: Radar.

Kommentar: Tydlig varning med ljud och ljus.

 

LÄS MER: Älskade bubblan – världens mest sålda bil

 

Tesla Model X

Då ska AEB fungera: 8-40 km/tim.

Max fart i testet: 40 km/tim. 45 km/tim var inte möjligt.

Min fart i testet: 8 km/tim. Radarn kan se två bilar framåt.

Teknik: Kamera och radar.

Kommentar: Systemet mäter distansskillnaden mellan bilen och föremålet framför.

 

Toyota C-HR

Då ska AEB fungera: 0-30 km/tim.

Max fart i testet: 65 km/tim. 70 km/tim är för mycket.

Min fart i testet: -

Teknik: Kamera och radar.

Kommentar: Bra varning med ljus och ljud.

 

Toyota Prius

Då ska AEB fungera: 0-30 km/tim.

Max fart i testet: 70 km/tim.

Min fart i testet: -

Teknik: Kamera och radar.

Kommentar: Väldigt mjukt system som imponerande. Varning med ljus och ljud.

 

Volvo S90/V90

Då ska AEB fungera: 5-70 km/tim.

Max fart i testet: 75 km/tim.

Min fart i testet: -

Teknik: Kamera och radar.

Kommentar: Aktiverar också säkerhetsbältet. Varning från ljus och ljud. Slår på varningsblinkers.

 

Volkswagen Tiguan

Då ska AEB fungera: 0-30 Km/tim.

Max fart i testet: 55 km/tim.

Min fart i testet: -

Teknik: Radar.

Kommentar: Tydlig varning med ljus och ljud,

Relaterat